نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: جانمایی مناطق آزاد هوشمندانه اما طراحی داخلی آن‌ها ضعیف است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: جانمایی مناطق آزاد هوشمندانه اما طراحی داخلی آن‌ها ضعیف است

نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مناطق آزاد ایجاد شده در کشور جانمایی هوشمندانه‌ای داشته‌ اما طراحی داخلی آن‌ها باید به گونه‌ای می‌بود که تداخلی با حیات شهری مردم پیدا نکند.

سیداحسان خاندوزی پنجشنبه شب در جمع مدیران و معاونین سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: مناطق آزاد ایجاد شده در کشور جانمایی هوشمندانه‌ای داشته‌اند.

وی افزود: اما طراحی داخلی این مناطق با مشکلاتی نظیر حوزه کمرگی و مالیاتی مواجه است و مناطق آزاد باید به گونه‌ای می‌بود که تداخلی با حیات شهری مردم پیدا نمی‌کرد تا تنها دغدغه مدیران، حوزه اقتصادی باشد.

نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر طراحی داخلی دقیقی صورت گرفته بود بدبینی‌های موجود نسبت به مناطق آزاد در بین مردم را شاهد نبودیم.

خاندوزی با بیان اینکه یکی از آسیب‌شناسی‌های انجام شده در این دوره مجلس آن است که در شرایط فعلی برخی از مناطق گستره شهری و روستایی را شامل می‌شود، گفت: بازنگری در قانون با هدف کمک به مناطق آزادی که پس از آن ایجاد می‌شوند به گونه‌ای که بتوانند از حداکثر معافیت‌ها و شرایط ویژه برخوردار باشند از اقدامات در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در حوزه مالیاتی، به دنبال تسهیل فرآیند و حل مشکلات هستیم و از بررسی پیشنهاداتی نظیر پیشنهاد سازمان منطقه آزاد قشم مبنی بر ایجاد معاونت مالیات مناطق آزاد در سازمان مالیاتی استقبال می‌کنیم.

نام و آوازه قشم با ۱۰ سال قابل قیاس نیست

مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: برخی از مشکلات مناطق آزاد ممکن است ناشی از خلاء‌های قانونی باشد.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد موارد را به صورت مکتوب جهت رفع نقص به کمسیون ارایه کنند، افزود: کمسیون‌های مربوطه آماده دریافت و اقدام مقتضی هستند تا مناطق آزاد همچنان با مدیریت مطلوب اداره شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بازدیدهای امروز از قشم بیانگر مدیریت قابل توجه در این منطقه آزاد است.

سید احسان خاندوزی جمعه شب در جمع خبرنگاران این جزیره، اظهار داشت: نقاط قوت خوبی به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها، تحول در صنایع و همزیستی مردم شیعه و اهل سنت در سفر دو روزه به قشم مشاهده کردیم اما در کنار این نقاط مثبت، مردم روستاهای قشم از نداشتن آب شرب بسیار ناراضی بودند.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌هایی که بر کشور اعمال شده مشکلاتی هم برای فعالان اقتصادی در مناطق آزاد از جمله قشم ایجاد شده اما باید اینگونه تهدیدهای خارجی را با رویکرد به تولید محصولات صادرات محور به یک فرصت تبدیل کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مقرراتی که از طرف دستگاه‌ها در زمینه فعالیت در مناطق آزاد به طور مرتب نقض و ابلاغ می‌شود هم از دیگر مسائلی بود که فعالان اقتصادی مناطق آزاد از جمله در قشم از آن ناراضی بودند.

تحقیق و تفحص مجلس نقاط مثبت عملکرد مناطق آزاد را برجسته‌تر می‌کند

وی در پاسخ به سوالی در مورد تحقیق و تفحص مجلس از مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد قشم، گفت: یکی از ابزارهای نظارتی مجلس تحقیق و تفحص از دستگاه‌هایی است که در سطح کشور فعالیت می‌کنند و مجلس یازدهم این موضوع را برای سه منطقه آزاد از جمله قشم در دستور کار قرار داده است.

به گفته خاندوزی، مدیران مناطق آزاد باید از این اقدام استقبال کنند چرا که تحقیق و تفحص نقاط مثبت عملکرد مناطق آزاد را برجسته‌تر خواهد کرد و در صورت مشاهده فساد، کاستی و یا هر مشکلی، این اقدام می‌تواند به حل آن مسائل کمک کند.

وی با اعلام اینکه متأسفانه در طول 27 سال عمر مناطق آزاد با توجه به مشکلات فراوانی که در حوزه قوانین و مقررات چگونگی اداره این مناطق مشاهده می‌شود، هیچ اقدامی برای اصلاح قوانین آن انجام نشده است، افزود: به همین دلیل در مصوبه‌های جدید مجلس پیرامون مناطق آزاد، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای مناطق آزاد کشور را مغایر با سیاست‌های کلی کشور تشخیص دادند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که با اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که هم فعالیت مناطق آزاد کنونی و هم فعالیت مناطق آزاد جدیدی که قرار است در کشور ایجاد شود همسو با سیاست‌های کلی کشور باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: خوشبختانه در زمینه مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد با سرمایه‌گذاران این مناطق و مسئولان سازمان مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی، گمرک ایران و دستگاه‌های دیگری که از منظر حاکمیتی استدلال‌هایی دارند جلسات مهمی را برگزار کردیم.

وی معتقد است اگر متن پیشنهاد کمیسیون اقتصادی به ویژه در زمینه ماده 13 و 14 چگونگی اداره مناطق آزاد به تصویب برسد، مشکلات مناطق آزاد در حوزه مالیاتی و گمرکی بسیار کاهش خواهد یافت.

به گفته خاندوزی، اصلاح قوانین و مقررات مربوط به مناطق آزاد چهره این مناطق را از برچسب‌هایی همچون انجام قاچاق و واردات محور بودن فعالیت این مناطق را از بین خواهد برد.

سفر-خاندوزی-به-منطقه-آزاد-قشم
سفر-خاندوزی-به-منطقه-آزاد-قشم

معافیت مالیاتی مناطق آزاد از سال 90 تا 94 در دستور کار مجلس است

او همچنین از مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس در زمینه معافیت فعالان اقتصادی مربوط به سال 90 تا 94 خبر داد و گفت: مصوبه کمیسیون اقتصادی انجام شده و قرار است به صحن علنی مجلس برود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احتمالاً تا چهارماه آینده این مصوبه به صحن مجلس می‌رود و اگر در صحن علنی هم تصویب شود بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی مناطق آزاد کشور با سازمان امور مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی مرتفع خواهد شد.

شایان ذکر است؛ سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سفر به جزیره قشم از طرح‌های مختلف عمرانی و صنعتی این جزیره بازدید کردند و در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مشکلات پیش روی این سازمان را مورد بررسی قرار دادند.

سفر-کمیسیون-اقتصادی-به-منطقه-آزاد-قشم
سفر نایب رئیس کمیسیون اقتصادی به منطقه آزاد قشم

منابع » فارس و تسنیم

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=9792