منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت ۳۷۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان ،خرمشهر و مینو شهر ( جزیره مینو) که در محل تلاقی دو رود خانه اروند رود و کارون واقع شده است . این منطقه همجوار با کشورهای عراق و کویت می باشد. و با داشتن ظرفیت های از قبیل حمل و نقل جاده ای و ریلی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که البته تا کنون از این مختصات و پتانسیل معافیت های منطقه آزاد اروند به طور صحیح و کامل استفاده نشده است.

علی رغم موقعیت جغرافیایی مناسب و  معافیت های موجود، پس از منطقه آزاد شدن محدوده اروند، پیشرفت اقتصادی و صنعتی قابل ملاحظه ای در این منطقه صورت نگرفته است. همچنین وضعیت معیشت ساکنین منطقه آزاد اروند، خیابان های شهرهای موجود در منطقه و همچنین راه های مواصلاتی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

تعدادی از کارشناسان بر این عقیده اند که علت وضعیت نامناسب فعلی در منطقه آزاد اروند، نبود زیرساخت مناسب جهت توسعه تولید و صنعت، عدم اجرای صحیح قوانین، عدم استقرار گمرک به جهت انجام رویه های تخصصی گمرکی و همچنین نظارت بر ورود و خروج کالاها  و وجود منطقه های شهری و روستایی در محدوده منطقه آزاد اروند است.

منطقه-آزاد-اروند

زمینه های سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند

پتروشیمی

خدمات

تجارت

صنعت

مقایسه مقدار صادرات، واردات و صادرات مجدد در منطقه آزاد اروند

صادرات کالا و خدمات، واردات با هدف تولید، مصرف و عرضه در منطقه و صادرات مجدد از منطقه آزاد اروند (میلیون دلار)

آمارهای منتشر شده توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی