منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی یکی از «مناطق آزاد هفت‌گانه» ایران در استان گیلان است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، در سال ۱۳۸۴ شمسی در شهرستان انزلی تأسیس شد.

از سال ۱۳۹۲ با افزایش محدوده، این منطقه در پهنه آبی، خاکی و ساحلی شهرستان ، انزلی در شمال ایران، منطقه جنوب دریای خزر و در مسیر کریدور شمال–جنوب واقع گردیده‌است. در راستای اهداف اقتصادی کشور و در پی سفر ریاست جمهوری وقت به شهرستان انزلی و با توجه به خواست همگانی و براساس مصوبه هیئت دولت در سال ۷۵ منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در دو بخش جداگانه تعیین گردید و در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شده و در سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۸۴ از طرف هیئت وزیران تعیین و ابلاغ شد؛ که بر اساس آن منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری؛ اداره کل بنادر و کشتیرانی استان، شهرک صنعتی انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی با مساحت ۳۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق ۲ کیلومتر از دریا در طول ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می‌شد.

در پی سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهر بنرانزلی به سال ۱۳۷۲ و حضور در استادیوم جهان پهلوان تختی شهر بندرانزلی مردم انزلی یکصدا خواستار تبدیل بندرانزلی به بندر آزاد انزلی شدند و یکصدا شعار می دادندد “هاشمی هاشمی بندر آزاد کن….مردم انزلی را تو یک صدا شاد کن” در حال حاضر دو سوم محدوده منطقه آزاد در حوزه شهرستان انزلی واقع شده‌است. انتخاب نام بندرانزلی بعنوان دروازه اروپا موجب استقبال مردم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها توسط مردم نسبت به مسئولین دولتی، استانی و نمایندگان بندرانزای و سایر شهرستانها در مجلس شد. هم‌اکنون شهرستان انزلی دارای سهم بیشترین ساحل و زمین در منطقه آزاد است و شهرستان‌های انزلی و آستانه اشرفیه به ترتیب در جایگاه بعدی قرار دارند. از مجموع ۷ منطقه آزاد کشور ۳ منطقه آزاد دارای محدوده مشترک بین چند شهرستان می‌باشند که به جز منطقه آزاد انزلی دو منطقه آزاد ارس و اروند می‌باشند. مطابقت نام و محدوده منطقه آزاد انزلی ضمن توسعه، سرمایه‌گذاری بیشتر و استفاده از امکانات از جمله برخورداری از توان بندرانزلی، موجب ایجاد همکاری قانونی این نامگذاری در اداره کل تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی شده‌است. حمایت همه جانبه منطقه آزاد انزلی از ملوان بندرانزلی قدیمی ترین و پرافتخارترین تیم استان گیلان از برنامه‌های دولت و مجلس است، که تاکنون این وعده‌ها عملی نشده‌است.

منطقه-آزاد-تجاری-انزلی

منطقه آزاد انزلی در سال 1382 تاسیس شده و وسعت آن 11000 هکتار است.

بندر کاسپین

مجتمع بندری کاسپیَن بندرانزلی یک بندر در حال ساخت در پهنه آبی و ساحلی دریای خزر واقع در سواحل شهرستان بندر انزلی در شمال ایران و مشمول معافیت‌های مربوط به مناطق آزاد ایران است. هیئت وزیران در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ شمسی بندر کاسپین در استان گیلان به عنوان مرز رسمی و مجاز دریایی تعیین کرد.

سواحل منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی دارای ۳۰ کیلومتر ساحل از دریای خزر است. ۲۲ کیلومتر از این سواحل واقع در شهرستان رشت، ۸ کیلومتر ساحل واقع در شهرستان انزلی و سواحل حوضه آبریز دلتا رودخانه سفیدرود در پارک ملی بوجاق واقع در شهرستان آستانه اشرفیه است.

زمینه های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی

تفریحی و گردشگری

خدمات

تجارت

صنعت (شیلات)

مقایسه مقدار صادرات و واردات در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی

صادرات مجدد، صادرات کالا و خدمات و واردات با هدف تولید، مصرف و عرضه در منطقه آزاد انزلی (میلیون دلار)

آمارهای منتشر شده توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی