مزیت های قانونی و فرصت های سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد اروند

مزیت های قانونی و فرصت های سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد اروند

سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند به دلیل گستردگی این منطقه و داشتن مرز آبی و خشکی با کشور عراق و امکان دسترسی آسان به بازار کشور‌های حوزه خلیج فارس همواره مورد توجه بازرگانان و فعالان اقتصادی بوده است.

وجود چهار نوع حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی در منطقه، دارا بودن دومین بندر کانتینری کشور (خرمشهر) و همچنین بندر آبادان و امکان ترانزیت کالا به کشور‌های منطقه و کشور‌های آسیای میانه به عنوان نزدیکترین بندر و باصرفه‌ترین و کوتاهترین راه ترانزیتی شمال-جنوب کشور، امکانات و تأسیسات زیربنایی صنعتی، بازرگانی و شهری و وجود بیش از یکصد شرکت و کارخانه تولیدی همچون پتروشیمی، تأسیسات نفتی، رینگ سازی، کشتی سازی، آرد، صنایع چوب، مواد غذایی، صابون سازی، تولید برق و … در منطقه تنها برخی از مزایای رقابتی منطقه ازاد اروند محسوب می‌شوند که می تواند افراد را ترغیب به سرمایه گذاری کند.

مزیت های منطقه آزاد اروند برای سرمایه گذاران

منطقه آزاد اروند با مساحتی بالغ بر ۳۷۴۰۰ هکتار می تواند شرایط خوبی برای سرمایه گذاری ایجاد کند. این منطقه با داشتن سابقه ای طولانی در صنعت و بازرگانی (قبل از منطقه آزاد شدن این محدوده) و داشتن نیروهای متخصص در این دو زمینه می‌تواند موفق ظاهر شود. منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت قرار گرفته است که در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید. این منطقه بر اساس طرح جامع تهیه شده شامل ۳ بخش اصلی شهرک های صنعتی خرمشهر و آبادان، شلمچه و جزیره مینو است. همسایگی با بزرگترین شریک تجاری ایران یعنی کشور عراق و همچنین مزیت برخورداری از امکانات حمل و نقل ترکیبی (دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای) مهمترین ویژگی و مزیت های رقابتی منطقه آزاد اروند نسب دیگر مناطق آزاد کشور است.

سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند

این منطقه می تواند علاوه بر حوزه صنعت و تجارت در زمینه کشاورزی نیز خوش بدرخشد چرا که حاصلخیزی خاک حاشیه رودخانه های منطقه جهت گسترش تولیدات کشاورزی بسیار مناسب هستند.

وجود پایانه مرزی شلمچه، وجود فرودگاه بین المللی آبادان و وجود بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر خرمشهر راه های دسترسی به آن را برای گردشگران داخلی و خارجی آسان کرده است.

وجود هتل های مجهز، بالا بودن ظرفیت جمعیت پذیری در منطقه، وجود جزیره زیبای سیاحتی مینو و سفر سالانه نزدیک به ۲ میلیون نفر زوار در قالب کاروان های راهیان نور و… جهت بازدید از زیارتگاه شلمچه موقعیت گردشگری اروند را ویژه کرده و از مزیت های رقابتی منطقه آزاد اروند به حساب می آید.

پالایشگاه ۴۵۰ هزار بشکه ای آبادان ، تأسیسات عظیم سکوسازی وزارت نفت در نزدیکی منطقه و وجود پتروشیمی در شهر آبادان از دیگر مزیت های رقابتی منطقه آزاد اروند محسوب می شوند.

در منطقه آزاد اروند بیش از یکصد شرکت و کارخانه تولیدی همچون پتروشیمی، تأسیسات نفتی، رینگ سازی، کشتی سازی، آرد، صنایع چوب، مواد غذائی، صابون سازی، تولید برق و …. وجود دارد که خود موجب ارتقاء جایگاه آن در اقتصاد ایران می شود.

واقع شدن بین دو قطب نفتی خاورمیانه یعنی مناطق نفتخیز جنوب ایران و مناطق نفتخیز جنوب عراق بر ارزش سیاسی و استراتژیک آن می افزاید.

همه این ویژگی ها شرایط و موقعیت برای سرمایه گذاری در این منطقه را ویژه و ارزشمند می کند. علاوه بر آن سازمان منطقه آزاد اروند نیز در پی آن است تا بستری امن برای سرمایه گزاران بخش خصوصی فراهم آورد تا بتواند در شرایط آرام و بدون ریسک به فعالیت تجاری خود بپردازند.

چندی پیش معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند در گفت‌وگویی اظهار داشت: در نظر داریم از پتانسیل واحدهای تولیدی منطقه و سایر مناطق آزاد در جهت هم‌افزایی واحدهای تولیدی و حمایت از آنها به خصوص در خصوص تامین خوراک و مواد اولیه مورد نیاز آنها، اعطای مشوق های ویژه صادراتی جهت حمایت از تولیدات صادارت محور منطقه و توجه و حمایت ویژه از محصولات صادارت گرا، توجه ویژه به بخش صنعت کشاورزی با توجه به اشتغال خوبی که ایجاد خواهد کرد؛ استفاده کنیم و با نگاه ویژه ای که به شرکت های دانش بنیان داریم تلاش داریم تا توجه و حمایت مضاعفی از صنایع دانش بنیان در منطقه داشته باشیم.

شرکت توسعه و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند با هدف رشد و توسعه اقتصادی، صنعتی، عمرانی، بازرگانی و گردشگری از طریق جذب سرمایه های داخلی و خارجی و ارائه خدمات عمومی و بازرگانی به کلیه فعالان اقتصادی منطقه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی در تاریخ 92/12/28 به عنوان یکی از شرکت های تابعه سازمان منطقه آزاد اروند، به منظور رشد و توسعه اقتصادی شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر از طریق ترویج و تسهیل سرمایه گذاری، ارائه خدمات کسب و کار مؤثر به فعالان اقتصادی و حمایت از حقوق ذینفعان شروع به فعالیت کرده است.

زمینه های سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند

فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان

فرودگاه آبادان در غرب شهر آبادان و در محدوده منطقه آزاد قرار گرفته است. این فرودگاه از اولین فرودگاه های ایران است که سابقه احداث آن به سال های ایجاد ساختمان پالایشگاه آبادان برمی گردد که در سایت توریستی این منطقه واقع شده است. فرودگاه آبادان خود یکی از مزیت های اساسی و استراتژیک منطقه به شمار می رود که باید این موقعیت را بیش از گذشته دریابد و برای فعالیت مجدد تجاری آن که قطعاً در مقایسه با دیگر فرودگاه های کشور موفق تر و درآمدزاتر خواهد بود، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند.
بندر خرمشهر و بندر آبادان در منطقه آزاد اروند

بندر خرمشهر

این بندر به وسعت ۲۳۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در محل تلاقی اروند رود و کارون در محدوده منطقه آزاد اروند واقع شده است و در حال حاضر دارای ۹ پست اسکله فعال و ۷ پست اسکله در حال بازسازی با ظرفیت پذیرش کشتی هایی با آبخور ۶ متر است. ظرفیت بندر خرمشهر برای تخلیه کالای عمومی بین 4 تا 6 هزار تن در روز است.

بندر خرمشهربه علت برخورداری از ۲۵ درصد تخفیف سود بازرگانی، برخورداری از مزایا و تسهیلات منطقه آزاد تجاری – صنعتی اروند، اتصال و دسترسی آسان به خطوط ارتباطی بین المللی دریایی ، هوایی ، جاده ای و راه آهن و برخورداری از بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور زمینه سودآوری برای سرمایه گذاران خواهد بود.

این بندر همچنین از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری کانتینری برخوردار است و اسکله ای اختصاصی جهت پهلودهی کشتی های رو-رو دارد.

بندر آبادان

این بندر که در حاشیه اروند رود قرار دارد دارای ۵ پست اسکله فعال با طول پهلوگیری ۳۰۰ متر و آبخور تا عمق ۵/۵ متر است. مساحت کلی بندر، ۵/۶ هکتار، مساحت انبار مسقف ۲۰۰۰ متر مربع و محوطه بارانداز آن ۲۶ هزار مترمربع است. از اسکله چند منظوره بندر آبادان جهت فعالیت های صیادی نیز استفاده می شود و به دلیل عمق آبخور کم، پذیرش انواع شناورها، تا ظرفیت ۵۰۰ تن است. جابجایی مسافر از این بندر به کشورهای همجوار امکان پذیر بوده و روزانه در حدود ۳۰۰ نفر مسافر توسط شناورها جابجا می شوند. این ظرفیت جابجایی در آینده نزدیک به ۷۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

بندر آبادان با برخورداری از ۲۰درصد تخفیف سود بازرگانی، وجود پایانه مسافری دریایی، همجواری با پالایشگاه آبادان، همجواری با بندر خرمشهر و برخورداری از تمامی مزایای ارتباطی آن جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.

راه آهن خرمشهر در منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند از طریق خرمشهر به شبکه ریلی سراسری کشور متصل است . همچنین بندر خرمشهر از طریق خطوط ریلی به ایستگاه خرمشهر متصل و در انتقال کالاهای وارداتی به داخل کشور و یا انتقال کالا جهت بارگیری در بندر ایفای نقش می نماید . طرح اتصال راه آهن خرمشهر به شلمچه و ادامه آن تا شهر بصره و پیوند به راه آهن سراسری کشور عراق نیز با طول ۱۷ کیلومتر در خاک ایران به پایان رسیده است و ادامه آن تا شهر بصره در کشور عراق در دست اجراست که با تکمیل آن راه آهن کشور از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر انجام می پذیرد.

همچنین طرح اتصال خط آهن بندر امام خمینی به خرمشهر در دست بررسی است که این موضوع نویدبخش شکل گیری مسیر ترانزیتی مناسب از طریق منطقه آزاد اروند به مقصد کشور عراق است. این منطقه با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حمل و نقل زمینی – بندر خشک شلمچه

منطقه مرزی شلمچه در شمالغربی شهر خرمشهر در فاصله ۱۲کیلومتری از این شهر قرار گرفته است و ازجنوب و غرب به عراق وصل است. دشت شلمچه تا عمق خاک عراق ادامه دارد و به ادامه شلمچه درآنطرف مرز، شلمچه عراق می گویند. بندر خشک شلمچه پایانه داخلی ترکیبی کالا در پس کرانه است که به یک یا چند بندر ساحلی و بندر اصلی متصل است و چندین شیوه حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی در آن در نظر گرفته شده است، و این منطقه درحال حاضر تا نقطه صفرمرزی به سیستم ریل مجهز شده است و در آینده ای نزدیک نیز به خط آهن بندر امام خمینی – شلمچه مجهز خواهد شد. بندر خشک شلمچه به عنوان یک مرکز تبادل کالا میان دریا و خشکی، یکی از بنادری است که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود با بندر خرمشهر فاصله چندانی ندارد.

سرمایه گذاری در بندر خشک شلمچه می تواند مزایایی مانند ارایه خدمات بندری دریک منطقه داخلی کشور، کاهش تقاضا با استفاده از اراضی حاشیه سواحل، تسریع توسعه اقتصادی کشور، یکپارچه سازی لجستیکی مناطق داخلی کشور ایجاد کند. همچنین با کاهش هزینه حمل و نقل هر تن کالا و خسارات زیست محیطی و ترافیک جاده ای مزیت ارزشمندی برای حمل و نقل ایجاد می کند.

مزایای-قانونی-منطقه-آزاد-اروند

مزایای قانونی فعالیت‌های اقتصادی در منطقه آزاد اروند

۱- مقررات خاص جهت اشتغال نیروی انسانی در منطقه آزاد و امکان دسترسی به نیروی انسانی ماهر، بهره ور و ارزان

۲- صدور محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی

۳- استفاده از قانون ارزش افزوده جهت انتقال کالا‌های تولید شده در منطقه آزاد اروند به سرزمین اصلی تا ۱۰۰ درصد تولیدات

۴- مقررات خاص جهت بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد

۵- معافیت مالیاتی ۲۰ ساله کلیه فعالیت‌ها در تمام زمینه‌ها

۶- امکان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی بدون محدودیت در نسبت مشارکت

۷- مالکیت ۱۰۰ درصد سرمایه گذاران خارجی نسبت به اعیان مستحدثه در اراضی استیجاری

۸- امکان داشتن ۱۰۰ درصد سهام شرکت‌های ثبت شده توسط سرمایه گذاران خارجی

۹- آزادی انتقال ارز به خارج از کشور بدون هیچ محدودیت

۱۰- آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی

۱۱- حمایت و ضمانت سرمایه‌های خارجی

۱۲- تجویز تأسیس بانک و بیمه‌های خارجی

۱۳- برخورداری از مقررات خاص در صادرات، واردات و امور گمرکی

۱۴- عدم نیاز به روادید و سهولت در صدور مجوز ورود و اقامت خارجی‌ها

 

آشنایی بیشتر با منطقه آزاد اروند

منطقه-آزاد-اروند

منبع: اقتصاد 24

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=6580