توسعه صادرات از مناطق آزاد اولویت جدی مجلس یازدهم

توسعه صادرات از مناطق آزاد اولویت جدی مجلس یازدهم

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع بررسی اولویت های مجلس یازدهم در مناطق آزاد در ارتباط تلفنی با دکتر مجتبی رضاخواه نماینده منتخب مجلس یازدهم از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

رضاخواه در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار داشت: مناطق آزاد از ابتدای زمان تاسیس و تصویب مقررات آن هدف “صادرات محصول تولیدی کشور به دنیا” را دنبال می کرد اما این مناطق به جای اینکه مبادی صادرات باشند به سکوهایی برای واردات تبدیل شدند و در حال حاضر هم بر عکس استراتژی اولیه فعالیت می کنند.

نحوه محقق کردن هدف اولیه از ایجاد مناطق آزاد

وی تأکید کرد: مجلس یازدهم در قدم اول باید بررسی نحوه محقق کردن هدف اولیه از ایجاد مناطق آزاد و بررسی قوانین مصوب را در دستور کار قرار دهد.

نماینده منتخب مجلس یازدهم روابط تجاری1200 میلیارد دلاری 15 کشور همسایه ایران با هم را یک ظرفیت ویژه خواند و گفت: متاسفانه سهم ایران از این روابط تجاری فقط دو درصد یعنی معادل 17 تا 20 میلیارد دلار است لذا حداقل کاری که مجلس یازدهم باید انجام دهد افزایش صادرات غیر نفتی در شرایط تحریمی و مشکل فروش نفت و فرآورده های نفتی است که نزدیک ترین راهکار این موضوع هم توسعه صادرات به کشورهای همسایه می باشد.

توسعه-صادرات-از-مناطق-آزاد

توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه

رضاخواه توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه را مستلزم استفاده ویژه و بهتر از مناطق آزاد دانست و تأکید کرد: مناطق آزاد به جای اینکه مبادی واردات باشند باید سکوی صادرات محصولات تولیدی کشورمان به خارج باشند.

وی با بیان اینکه ما در این حوزه نیازمند تصویب قانون جدیدی نیستیم گفت: ما بیش از اینکه نیازمند تصویب قوانین جدید باشیم باید نظارت بر اجرای قوانین مربوطه را افزایش دهیم.

نماینده منتخب مجلس یازدهم با انتقاد از واردات کالاهای تولیدی داخل کشور از طریق مناطق آزاد بیان کرد: واردات تکنولوژی روز در شرایط تحریمی امروز، موضوع با ارزش و خوبی است اما واقعیت این است که بیشتر کالاهای مصرفی وارد می شوند و لذا افزایش صادرات غیرنفتی به شدت ضروری است.

جلوگیری از واردات مواد اولیه تولید، حرکتی ساده لوحانه

وی جلوگیری از واردات مواد اولیه تولید را حرکتی ساده لوحانه خواند و گفت: ما مخالف صددرصدی واردات به سرزمین اصلی نیستیم اما در شرایط فعلی به شدت نیازمند توسعه صادرات هستیم.
رضاخواه در پایان این مصاحبه رادیویی ابراز داشت: هدف ما در مجلس یازدهم پررنگ تر کردن نقش صادراتی مناطق آزاد است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=6574