بازمهندسی قوانین و مقررات مناطق آزاد در مجلس یازدهم

بازمهندسی قوانین و مقررات مناطق آزاد در مجلس یازدهم

عباس زاده مشکینی گفت: ما باید موضوع مناطق آزاد را با اتکا به اطلاعات و آمارهای صحیح بازمهندسی و سازوکار و قوانین آن را اصلاح کنیم و در عین حال نظارت ها را هم بر این مناطق افزایش هیم.

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع بررسی اولویت های مجلس یازدهم در مناطق آزاد و در ارتباط تلفنی با دکتر محمود عباس زاده مشکینی نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

عباس زاده مشکینی در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار داشت: قانون مصوب مناطق آزاد در دهه 70 سه هدف کمک به تولید، ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی در مناطق محروم را دنبال می کرد اما متاسفانه این اهداف به دلیل عدم اجرای قانون، فشارهای سیاسی و افزایش بی از حد مناطق آزاد در کشور محقق نشدند.

وی با تأکید بر اینکه مناطق آزاد باید به شکل محدود و در مناطق غیرمستعد برای توسعه ایجاد می شدند افزود: با وجود در نظر گرفتن تسهیلاتی چون معافیت های مالیاتی و عوارض گمرکی و رفع بروکراسی سنگین اداری در این مناطق اما اهداف اولیه محقق نشدند و متاسفانه مناطق آزاد به سکوی واردات تبدیل شدند و حتی سوء استفاده هایی هم به نام این مناطق صورت گرفت.

نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت برای ساماندهی این وضعیت، قانونی را در هیئت دولت تصویب و ابلاغ کرد که نه تنها خود قانون ایراداتی داشت بلکه در اجرا هم با مشکلاتی مواجه شد.

عباس زاده مشکینی تصریح کرد: مناطق آزاد بدون مطالعه کارشناسی و توجیه اقتصادی و بعضاً با فشارهای سیاسی به ویژه از سوی خود مجلسی ها ایجاد شدند و متاسفانه در این میان عده ای به اسم مناطق آزاد مجوزهایی گرفتند و در خارج از آن کار واردات انجام دادند و در نتیجه کار از مسیر و اهداف اصلی منحرف شد.

وی معتقد است که مجلس یازدهم باید صفر تا صد قضیه و قوانین مربوطه را مجدداً بازمهندسی کند و تکلیف مناطق آزاد را در کلان اقتصاد کشور مشخص کند.

نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم در ادامه اظهارات خود تأکید کرد: اصلاح و بازمهندسی قوانین و مقررات و سازوکارهای مربوط به مناطق آزاد باید بر مبنای اطلاعات دقیق و درست و پژوهش انجام شود و نه اتهامات.

بازمهندسی-قوانین-مناطق-آزاد-در-مجلس-یازدهم

وی با انتقاد از رقابت های سیاسی نمایندگان مجلس در استانها برای شکل گیری مناطق آزاد گفت: این رقابت های سیاسی ما را از منطق اقتصادی دور کرده و باعث شده که مدیریت مناطق آزاد از دست ما خارج شود.

عباس زاده مشکینی همچنین با انتقاد از اینکه هنوز یک مدیریت متمرکز و علمی برای مناطق آزاد نهادینه نشده افزود: یک دفتر کوچک تحت نظر ریاست جمهوری و با اختیارات بسیار محدود ایجاد شده که فایده ای هم ندارد لذا باید موضوع مناطق آزاد را با اتکا به اطلاعات و آمارهای صحیح بازمهندسی و سازوکار و قوانین آن را اصلاح کنیم و در عین حال نظارت ها را هم بر این مناطق افزایش دهیم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=6566