صادرات 134 میلیون دلاری کالا و خدمات تولیدی منطقه آزاد ماکو طی 7 سال

صادرات 134 میلیون دلاری کالا و خدمات تولیدی منطقه آزاد ماکو طی 7 سال

عبدالرحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو: ارزش کالا‌ها و خدمات صادراتی تولیدی خود منطقه به خارج از کشور طی سال‌های ۹۲ تا پایان سال ۹۸ نیز به میزان ۱۳۴ میلیون دلار و ارزش صادرات مجدد از منطقه به خارج طی سال‌های مذکور به میزان ۶۸.۵ میلیون دلار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: این درحالیست که بخش عمده تولیدات منطقه برای تامین نیاز‌های داخلی کشور و جلوگیری از واردات محصولات نهایی از خارج به داخل کشور صادر می‌شود که ارزش آن‌ها به رقم قابل توجه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار بالغ می‌شود.

عبدالرحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: ارزش صادرات کالا و گاز صادراتی کشورمان از طریق مرز‌ها و زیرساخت‌های منطقه آزاد ماکو سالانه بالغ بر ۶ میلیارد دلار می‌باشد و سال گذشته حدود ۲۶ میلیارد دلار تجارت بین المللی سایر کشور‌ها از این منطقه ترانزیت شده است.

عبدالرحیمی با توجه به افزایش سرمایه گذاری‌ها و احداث واجد‌های جدید صنعتی، معدنی و کشاورزی در منطقه از روند رو به افزایش صادرات تولیدات منطقه طی سال‌های گذشته خبرداد و گفت: برنامه‌های سازمان منطقه آزاد ماکو هر دو رویکرد درونزایی یعنی استفاده موثر از منابع و قابلیت‌های داخل کشور و منطقه و نیز برون گرایی به معنای استفاده بهینه از بازارها، فناوری‌ها و منابع خارجی را مد نظر دارد که در این فرایند تلاش برای توسعه و گسترش صادرات به خارج کشور با جلب و جذب سرمایه گذاری‌های مشارکتی داخلی خارجی و صنایع دارای بازار خارجی با قوت ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: امید می‌رود با بهبود شرایط ناشی از شیوع کرونا و کم اثر شدن تحریم‌های ناجوانمردانه موجب افزایش صادرات کالا‌ها و خدمات و همچنین صادرات مجدد از منطقه به خارج از کشور را فراهم کند. مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه علیرغم وسعت بسیار منطقه آزاد ماکو کمترین واردات محصولات نهایی و مصرفی طی سال‌های گذشته که میزان آن در سال گذشته به کمتر از شش میلیون دلار رسید تراز تجاری منطقه بسیار مثبت به نفع صادرات دانست و افزود این روند با توسعه سرمایه گذاری‌های جدید و آتی بسیار مثبتر نیز خواهد شد.

این مسئول به اقدامات زیرساختی سازمان منطقه آزاد برای حوزه تجارت خارجی کشور و ترانزیت و لجستیک بین الملل نیز اشاره کرد و افزود: احداث مراکز لجستیک و انبار‌ها در پس کرانه مرز بازرگان طی سال‌های اخیر در حال پیگیری بوده و مجموعه پایانه لجستیکی شماره یک بازرگان در مجدوده ۱۲ هکتاری و انبار‌های هوشمند وسیع از جمله برنامه‌های آتی برای تبدیل منطقه به هاب لجستیک بین شرق و غرب بویژه چین و هند و اتحادیه اروپا می‌باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: درصورت حمایت وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت و امور خارجه موجبات درآمد و اشتغال فراوانی را برای کشورمان فراهم خواهد نمود.

صادرات-منطقه-آزاد-ماکو
صادرات-منطقه-آزاد-ماکو

منبع » خبرگزاری صدا و سیما

1 دیدگاه ها

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=8835