بازخوانی یک خبر؛ سهم یک میلیارد دلاری مناطق آزاد در قاچاق کشور

بازخوانی یک خبر؛ سهم یک میلیارد دلاری مناطق آزاد در قاچاق کشور

برنامه «رو در رو» 17 اردیبهشت 97 با حضور «مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» و «عضو کمیسیون اقتصادی مجلس» به موضوع حمایت از کالای ایرانی پرداخته شد.

ابراهیم زارعی مدیر کل دفتر نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه دو سند پیرامون مبارزه با قاچاق از مناطق آزاد با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و گمرک توافق کردیم، گفت: یک سند برنامه راهبردی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد است که اهداف و راهبردهایی را مشخص کردیم همچنین پیشگیری از قاچاق در مناطق آزاد است که با گمرک از اواخر 94 و 95 تفاهم داریم تا با 10 راهبرد و 52 برنامه اقدام کاهش قاچاق را محقق کنیم مواردی چون استقرار فیزیکی و سیستمی گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد است که پایلوت استقرار فیزیکی در منطقه آزاد قشم انجام می‌شود و سیستمی در منطقه آزاد اروند، ارس و انزلی اتفاق افتاده و در آینده در ماکو نیز استقرار گمرک فیزیکی و سیسی میسر خواهد شد. وی گفت: همچنین در مناطق آزاد مقرر است بانک جامع مناطق آزاد اقتصادی و ویژه ایجاد شود و تکلیف دولت بود که با توجه به یکسان نبودن فرآیندهای صدور مجوزهای اقتصادی در مناطق مختلف مقرر شد با یکسان سازی تعاریف در بین سازمان‌های گمرک و دبیرخانه مناطق آزاد زمینه این مهم فراهم شود تا تفاوت در آمارها برطرف شود و استاندارها را تا 6 ماه آینده اعمال می‌کنیم همچنین حفاظت فیزیکی را در مناطق آزاد تکمیل کردیم و بر کالای مسافری نظارت بیشتری اعمال می‌شود و کارت مسافری صادر کردیم و سامانه انبارهای گمرک را ایجاد کرده و تکمیل می‌کنیم.

زارعی در پاسخ به این پرسش که برای کاهش قاچاق کالا در مناطق آزاد اقتصادی که تمهیداتی از سوی دفتر نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چه اقداماتی انجام دادید؟ گفت: کارگروه پیشگیر از قاچاق با مدیریت مناطق آزاد تشکیل شده و مناطق آزاد یکی از 9 مبادی خروجی رسمی کشور هستند و هر تخلفی در مبادی اتفاق می‌افتد در مناطق آزاد نیز اتفاق می‌افتد و برآورد ما این است که 7 تا 8 درصد از 12.5 میلیاد دلار حجم قاچاق کل کشور از مناطق آزاد اتفاق می‌افتد و عمدتاً از طریق کالای مسافری است که اعمال معافیت هشتاد دلار در مناطق آزاد است.

این مطلب را مطالعه کنید: آیا در مناطق آزاد قاچاق وجود دارد؟


پینوشت1: باتوجه به اینکه قاچاق یک مقوله مبهم و مخفیانه است و از طرق مختلف اتفاق می‌افتد، از این رو آمار دقیقی از آن وجود ندارد. شواهد حاکی از آن است که با توجه به وجود نواحی مسکونی در مناطق آزاد، وسیع بودن مناطق آزاد کشور و عدم استقرار کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی این مناطق، قاچاق رخ داده از مناطق آزاد بیش از یک میلیارد دلار در سال باشد.

پینوشت2 تعریف قاچاق: بر اساس ماده یک قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در سال۱۳۹۲ به تصویب رسید، قاچاق عبارت است از: «هرگونه فعل یا ترک فعلی که موجب نقض قوانین مربوط به واردات یا صادرات کالا و ارز می‌شود. بر طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد و برای آن‌ها مجازات در نظر گرفته می‌شود.»

 

سهم-یک-میلیارد-دلاری-مناطق-آزاد-در-قاچاق

منبع: وب‌سایت شبکه 4 سیما

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=8060