حریری: گشایش واردات برای همه باشد، نه فقط مناطق آزاد/ استثنا کردن مناطق آزاد چه آورده‌ای دارد؟

حریری: گشایش واردات برای همه باشد، نه فقط مناطق آزاد/ استثنا کردن مناطق آزاد چه آورده‌ای دارد؟

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی و از مخالفین مناطق آزاد با شرایط فعلی، درباره تصمیم روز گذشته گمرک کشور مبنی بر حذف الزام ثبت سفارش برای واردات در مناطق آزاد، به بازارنیوز گفت: اگر گشایشی در راه واردات می‌خواهد ایجاد شود، باید عمومی و برای همه زمینه‌های اقتصاد باشد. هر کالایی که به منطقه آزاد و سرزمین اصلی وارد می‌شود، از منابع ارزی داخلی استفاده می‌کند. اگر دسترسی به منابع ارزی جدیدی پیدا کردیم، گشایش حاصل از آن باید در تمام حوزه‌ها اتفاق بیفتد، نه فقط برای مناطق آزاد؛ اگر نیست، سیاست گذار برای این اقدام دلیل قانع کننده‌ای ارائه دهد.

وی افزود: آنچه برای اقتصاد طی سال‌های اخیر تصمیم‌گیری شده، سیاست‌های انقباضی در واردات است. استثنا کردن مناطق آزاد مشخص نیست چه آورده‌ای دارد. اگر کالا از خارج وارد مناطق آزاد شود، به این مفهوم است که این کالا به هر طریقی می‌خواهد وارد سرزمین اصلی شود.

حریری ادامه داد: درباره واردات کالا، زمانی صحبت از واردات کالا‌های سرمایه‌ای می‌کنیم که این‌ها عموما وارد مناطق آزاد نمی‌شود. عمده کالا‌هایی که وارد این مناطق می‌شود، کالای نهایی و ساختته شده است. وقتی این اتفاق بخواهد رخ دهد، مجددا کنترل‌های گمرکی باید انجام شود تا کالا وارد سرزمین اصلی شود گرنه کالای وارد شده قاچاق محسوب می‌شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین، اظهار کرد: مهمترین نکته درباره این اتفاق آن است که باید مسئولین اعلام کنند دلیل این تصمیمی که گرفته اند، چیست. علل هر نوع سیاست گذاری باید مشخص شود. آن زمانی که همه می‌گفتند نباید مناطق آزاد افزایش یابد، اعلام می‌کردند که از این طریق می‌خواهند واردات را کنترل کنند و به دلیل مضیقه ارزی که داشتیم قرار شد سیستم انقاباضی در زمینه واردات در نظر گرفته شود. الان که تصمیم گرفتند این روزنه را باز کنند، باید اعلام کنند که دلیل آن چیست؟ آیا این کالای مصرفی که وارد مناطق آزاد می‌شود، می‌خواهد در این مناطق مصرف شوند؟ بعید است مناطق آزاد چنین ظرفیت مصرفی داشته باشند و مصرف کننده خاصی در این مناطق نیستند.

حریری: گشایش واردات برای همه باشد، نه فقط مناطق آزاد
حریری: گشایش واردات برای همه باشد، نه فقط مناطق آزاد

منبع » بازارنیوز

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=10572