راه‌اندازی مناطق آزاد بین المللی

راه‌اندازی مناطق آزاد بین المللی

مناطق آزاد کشور درحال پوست‌اندازی است. با طرح‌ها و اقداماتی که دراین مناطق در دست اجراست، این مناطق گام بلندی درجهت دستیابی و تحقق اهداف پیش‌بینی شده خود برمی‌دارد. یکی از این گام های مهم، ایجاد و راه اندازی مناطق آزاد بین المللی است.

راه‌اندازی مناطق آزاد بین‌المللی در دستور کار دولت

به گزارش روزنامه ایران، یکی از این اقدامات که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته، راه‌اندازی مناطق آزاد بین المللی با مشارکت کشورهای همسایه است. دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای تحول بزرگی در بخش تجارت خارجی و ترانزیت کشور ایجاد کرد؛ اتفاقی که در آمار و ارقام تجارت غیرنفتی ایران با سهم نزدیک به ۵۰ درصدی کشورهای همسایه مشخص است.
حال در گام دیگری، قرار است که مناطق آزاد بین المللی راه‌اندازی شود. این خبری است که معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام می‌‌کند. براساس گفته‌های احمد جمالی، تمهیدات لازم برای بین المللی کردن مناطق آزاد کشور درحال انجام است و در این زمینه ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از مناطق آزاد ایران در نقاط مرزی قرار دارد، می‌‌توان از مزیت‌های این مناطق در جهت ارتقای امنیت و توسعه ترانزیت و تجارت بهره برد. برهمین اساس با همکاری معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری و معاونت اقتصادی وزارت خارجه این طرح درحال پیگیری است.
معاون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: درهمین خصوص یک متن حقوقی برای ارسال به کشورهای همسایه تدوین شده که مورد موافقت و تأیید معاونت حقوقی رئیس جمهور نیز قرار گرفته است. این متن برای کشورهای روسیه، ارمنستان، عمان و قطر ارسال شده است. تأسیس این مناطق کمک زیادی به تحقق اهداف پیش‌بینی شده می‌‌کند و ابزار خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌‌شود.در همین راستا محمد، مشاور رئیس جمهور و رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز طی روزهای اخیر به ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: در بحث دیپلماسی اقتصادی با همکاری وزارت خارجه، ایجاد مناطق آزاد مشترک و فرامرزی را دنبال می‌‌کنیم؛ با عمان، قطر، سوریه، روسیه، ارمنستان، ترکیه و اقلیم کردستان عراق تفاهمنامه امضا کردیم. موارد و چهارچوب آن به تأیید معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری رسید و درحال پیگیری هستیم تا هرچه سریع‌تر بتوانیم این ظرفیت‌های مرزی و فرامرزی را راه‌اندازی کنیم.
این درحالی است که در کنار رشد بالای تجارت غیرنفتی، ترانزیت نیز در دولت سیزدهم با رشد ۳۰ درصدی همراه شده است و با راه‌اندازی مناطق آزاد بین‌المللی با همکاری کشورهایی که مرز مشترک با ایران دارند، می‌‌توان بیش از پیش از مزیت‌های مناطق آزاد بهره برد. در واقع با این طرح مناطق آزاد نقش واقعی خود را در توسعه اقتصادی کشور ایفا خواهند کرد.

راه‌اندازی نخستین بانک آفشور در مراحل نهایی

در کنار بین المللی کردن مناطق آزاد ، سه طرح جدی دیگر در مناطق آزاد ایران در دست پیگیری است که شامل تأسیس نخستین بانک آفشور، بیمه آفشور و ایجاد بورس بین الملل می‌‌شود.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دراین باره گفت: تأسیس بانک آفشور یا فراساحلی، گام دیگری است که در حوزه مناطق آزاد برداشته خواهد شد. طبق قانون بانک مرکزی مکلف شده است تا بسترهای راه‌اندازی این نوع بانک را در مناطق آزاد فراهم کند.
به گفته وی، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همچنین تمهیداتی که تاکنون انجام شده است، نخستین بانک آفشور کشور با همکاری سه یا چهار نهاد و مؤسسه و به صورت اشتراکی راه‌اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: هم اکنون ساختار سرمایه‌گذاری و ترکیب سهامداران آن مشخص شده است. مؤسسین این بانک ترکیبی از داخل و کشورهای خارجی هستند. طرح اقتصادی این بانک نیز نهایی و اعضای هیأت مؤسس آن نیز مشخص شده‌اند. ازسوی دیگر منطقه آزاد کیش با تأسیس این بانک موافقت کرده است. سرمایه تعیین شده برای این بانک نیز ۵۰ میلیون دلاراست و تمام مستندات مورد نیاز به بانک مرکزی طی هفته جاری ارسال خواهد شد.

گفتنی است، آفشور در لغت به معنای فراساحلی یا هر چیزی که مربوط به فراساحل و دریا باشد است، ولی از لحاظ تجاری به مفهوم نقل مکان از محلی به محل دیگر جهت کم کردن هزینه‌ها و افزایش سود است. آفشور بانک نیز به عملیات بانکی اطلاق می‌شود که توسط یک بانک واقع در منطقه یا سرزمینی غیر از سرزمین اصلی که اغلب جزایر متعلق به دولت حاکم بر سرزمین اصلی به شمار می‌روند با اشخاص غیرمقیم و با پول خارجی و در مقیاس بزرگ انجام می‌شود. هم‌اکنون حدود ۵۷ کشور یا منطقه آفشور اقتصادی در جهان وجود دارد که از این میان می‌توان چین، بحرین، برمودا، جزایر ویریجین، دومینیکا، هنگ‌کنگ، ژاپن، ماکائو، پاناما، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، لوکزامبورگ، اروگوئه، سوییس و چند منطقه در امریکا را نام برد.
حساب‌های بانکی آفشور به حساب‌های بانکی‌ای گفته می‌شود که به هیچ عنوان به آنها هیچ مالیاتی تعلق نخواهد گرفت. با داشتن حساب بانکی آفشور می‌توان نسبت به جابه‌جایی وجوه سنگین اقدام کرد.
به غیر از کشورهای امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ، کمتر کشورهای شناخته‌شده می‌توان یافت که حساب‌های آفشور در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. حساب‌های بانکی آفشور مزایای بسیاری دارند که افتتاح حساب به ارزهای مختلف رایج، اینترنت بانکینگ قوی، قابلیت صدور حواله‌های بین المللی، صدور دسته چک‌های بین المللی و صدور کارت‌های ویزا و مسترکارت ازجمله آن است.

بیمه آفشور در دستور کار

جمالی در ادامه گفت: علاوه براین برای راه‌اندازی بیمه آفشور نیز اقدامات اولیه صورت گرفته است. وی اضافه کرد: دراین خصوص مطالعات اولیه صورت گرفته است و تدوین بیزینس پلن آن نیز آغاز شده است و برای نهایی کردن آن نیاز به هماهنگی و مذاکره با بیمه مرکزی است.

ایجاد پنجمین بورس کشور در مناطق آزاد

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین با اشاره به صدور مجوزراه‌اندازی بورس بین الملل طی هفته‌های گذشته ازسوی سازمان بورس اوراق بهادار گفت: با صدور این مجوز بورس بین المللی به عنوان پنجمین بورس کشور فعال خواهد شد. این گام بلندی در راستای راه اندازی مناطق آزاد بین المللی است.
جمالی تصریح کرد: آغاز به کار این بورس می‌‌تواند تأثیر بسیار زیادی در زمینه تأمین مالی بنگاه‌های فعال در این مناطق و همچنین در جهت عمق بخشی به بازار سرمایه کشور داشته باشد.

"راه‌اندازی

منبع: روزنامه ایران

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=11237