مشکلات تأمین بودجه ایجاد هفت منطقه آزاد جدید به دلیل توقف تهاتر نفت

مشکلات تأمین بودجه ایجاد هفت منطقه آزاد جدید به دلیل توقف تهاتر نفت

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: 8 منطقه آزاد در کشور فعال است و 7 منطقه آزاد جدید هم سال گذشته مصوب شد و به لحاظ قانونی مسؤولیت راه‌اندازی این مناطق برعهده دبیرخانه مناطق آزاد قرار گرفت اما در محل تأمین اعتبار آن، مشکل داریم.

سعید محمد در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌ در قانون چگونگی ایجاد مناطق آزاد به صراحت ذکر شده است که زیرساخت های مناطق آزاد باید توسط دولت تامین شود.

وی افزود: در حال حاضر 8 منطقه آزاد در کشور فعال هستند و 7 منطقه آزاد جدید هم در سال گذشته مصوب شد و به لحاظ قانونی مسئولیت راه اندازی این مناطق برعهده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفت.

وی به تخصیص بودجه راه اندازی مناطق آزاد جدید در لایحه بودجه 1401 اشاره کرد و افزود: طبق قانون درخواستی که در لایحه بودجه 1401 انجام شد، مقرر شد عددی به صورت ارزی برای راه اندازی مناطق آزاد جدید تخصیص پیدا کند، که ما از طریق تهاتر نفت این عملیات را انجام دهیم.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: در نحوه تهاتر نفت اقدامات خوبی انجام شد، موضوع به اطلاع نمایندگان‌ مجلس شورای اسلامی رسید و مورد استقبال قرار گرفت اما متاسفانه در روند بررسی‌ها در کمیسیون تلفیق، این بند حذف شد، به همین جهت پیگیر بودیم از ظرفیت سایر مناطق به صورت «معین» استفاده کنیم و زیرساخت‌های مناطق آزاد جدید را با کمک مناطق آزاد قدیم برای سال جاری پیش ببریم تا بتوانیم مجددا در بودجه سال آینده این موضوع را مطرح کنیم.

سعید محمد به اقدامات صورت گرفته در روند راه اندازی مناطق آزاد جدید اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مدیران اجرایی 7 منطقه آزاد جدید معرفی شدند، اساسنامه این مناطق در شورای‌عالی مناطق آزاد مصوب شد و طرح جامع هریک از مناطق در حال آماده سازی است.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی ما این بود که تا پایان سال 1401 بحث راه‌اندازی مناطق انجام شده باشد، متاسفانه بحث تهاتر نفت که انجام نشد، امید ما این بود که از سایر مناطق آزاد معین کمک بگیریم که چند روز قبل ابلاغیه جدیدی از طرف مجلس ‌ شورای اسلامی به استحضار رییس‌جمهور رسید و به ما منعکس شد که متاسفانه با این موضوع هم مخالفت شده است.

* هیچ‌ بودجه‌ای برای توسعه 7 منطقه آزاد جدید نداریم

وی گفت: با توجه به این ابلاغیه هیچگونه بودجه‌ای برای توسعه 7 منطقه آزاد جدید نداریم و به لحاظ قانونی هم از منبع مناطق آزاد موجود هم نمی توانیم استفاده کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: این موضوع کار را برای ما سخت کرده است زیرا باید پاسخگوی توقع و انتظاری که در مردم ایجاد شده و به حق هم هست باشیم.

* نمایندگان مجلس جهت اصلاحیه بودجه 1401 مناطق آزاد همکاری کنند

سعید محمد‌ از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست همکاری لازم جهت اصلاحیه بودجه 1401 مناطق آزاد و محدودیتی که اخیرا برای دبیرخانه شورایعالی گذاشته شده داشته باشند تا بتوانیم در باقیمانده سال 1401 حرکت خوب و معناداری را در 7 منطقه آزاد جدید شاهد باشیم.

مشکلات ساخت 7 منطقه آزاد جدید به دلیل توقف تهاتر نفت
مشکلات ساخت 7 منطقه آزاد جدید به دلیل توقف تهاتر نفت

 

منبع: فارس

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=11016