مخالفت اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت با توسعه و افزایش معافیت های مناطق آزاد

مخالفت اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت با توسعه و افزایش معافیت های مناطق آزاد

این روزها در مجلس، بحث اخذ مالیات ارزش افزوده از مناطق آزاد بسیار داغ است. معافیت مناطق آزاد از مالیات بر عایدی پیش از این در متن قانون درج شده است و موافقان توسعه این مناطق، در پی تصویب قانونی برای معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد هستند. این در حالی است که مخالفان، این امر را مغایر با سیاست های کلی نظام که «افزایش درآمد پایدار بوسیله مالیات» است، می دانند و معتقدند این اتفاق اثری منفی بر شفافیت مالی کشور می گذارد. از سویی دیگر، هیات دولت، هفته گذشته لایحه توسعه و افزایش مناطق آزاد اقتصادی را به مجلس ارسال کرد.

با افزایش مناطق آزاد موافق نیستم
در همین راستا، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره طرح ها و لوایحی که منجر به افزایش مناطق آزاد و معافیت مالیاتی بیش از پیش آنها می شود گفت: در گذشته هم اعلام کردم که با افزایش مناطق آزاد در کشور موافق نیستم. زیرا مناطق آزاد به جای آنکه مناطقی برای تولید و صادرات باشد، مناطقی برای واردات و قاچاق شده اند.

هیات نظارت مجمع تشخیص، قطعا به مصوبات مربوط به توسعه و معافیت مناطق آزاد ورود می کند

وی درباره احتمال رد شدن این طرح در هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمانی این موضوع در هیئت نظارت مطرح می‌شود که این هیئت نسبت به مصوبه مجلس ورود کند و خلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری شناسایی کند. این طرح هنوز به مصوبه مجلس تبدیل نشده است. هر زمانی که این طرح به تصویب مجلس برسد، قطعا هیئت نظارت مجمع به آن ورود می‌کند.

معافیت ها برخلاف سیاستهای ابلاغی رهبری است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تایید وجود معافیت‌های مالیاتی برای مناطق آزاد، گفت: این معافیت‌ها به ضرر دولت و برخلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

مجمع تشخیص در گذشته هم مخالف این طرح بود

مصباحی مقدم پیرامون محل اشکال قرار گرفتن این طرح در گذشته توسط مجمع تشخیص مصلحت، اظهار داشت: در آن زمان از بنده دعوت شد که به کمیسیون مجلس بروم و من در آنجا ایرادات این طرح را متذکر شدم و توضیحات کافی ارائه دادم. مجلس هم اصل طرح مناطق آزاد را تصویب کرده و هم مناطق آزاد را توسعه داده و ابعادش را گسترده‌تر کرده است. علاوه بر مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی را به شدت توسعه داده است.

تبلیغات انتخاباتی، عامل اصلی توسعه مناطق آزاد

مصباحی مقدم درباره علت این افزایش‌ها در مجلس، گفت: از آنجا که نماینده‌ها می‌خواهند برای حوزه انتخاباتی خود یک دستاورد داشته باشند، به این گونه مسائل روی می‌آورند.

قاطبه اعضای هیات نظارت، با توسعه و معافیت مالیاتی مناطق آزاد مخالفند

وی در پایان از هجمه علیه اعضای هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مجمع تشخیص به دلیل مخالفت با این طرح صحبت کرد و تاکید کرد که قاطبه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با این طرح مخالف هستند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=5094