لاریجانی: مناطق آزاد و ویژه کشور به کمک مناطق محروم بیایند

لاریجانی: مناطق آزاد و ویژه کشور به کمک مناطق محروم بیایند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به مناطق محروم و کم برخوردار از جمله استان سیستان و بلوچستان را خواستار شد و گفت: مناطق آزاد و ویژه کشور به کمک مناطق محروم بیایند.

آیت الله آملی لاریجانی در دیدار دبیر شورای عالی مناطق آزاد، استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده زاهدان محرومیت این استان مهم و تأثیر گذار کشور را “عمیق و انباشته شده و موجب تأسف ” دانست و گفت: ضروری است از ظرفیت همه بخش‌های کشور بویژه بخش خصوصی و سرمایه گذاران و کارآفرینان واقعی در کاهش مشکلات و تنگناهای مردم این استان و سایر مناطق محروم کشور استفاده شود و یکی از مهمترین ظرفیت‌های کاهش مشکلات مردم در چنین مناطقی استفاده از توان و ظرفیت مناطق آزاد است.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه و سرمایه گذار در مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان نیازمند افزایش انگیزه‌ها و راهکارهای حمایتی است، افزود: همه ارکان و مسئولان کشور به سهم خود باید کمک کنند تا مردم سیستان و بلوچستان و سایر مناطق محروم کشور در استان‌ها و مناطق خود به آینده روشن و زندگی بهتر امیدوار شوند و حتی افراد توانمند و دلسوز چنین مناطقی با اشتیاق و انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در منطقه و استان خود پیش‌قدم شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهمترین اهداف مناطق آزاد را حمایت از تولید، کارآفرینی و به ویژه صادرات غیر نفتی بیان کرد و افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام رویکرد مثبت و در راستای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی سیستان و بلوچستان را در تصمیمات خود مورد ملاحظه قرار خواهد داد.

لاریجانی مشکلات و محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان را بعضاً تکان دهنده دانست و گفت: از استاندار محترم می‌خواهم گزارشی دقیق، مستدل و مستند درباره مشکلات استان و اینکه ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در سیستان و بلوچستان چه مقدار در توسعه استان اثرگذار خواهد بود را تهیه و تدوین کنند تا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بتواند در چارچوب وظایف خود آن را مورد رسیدگی قرار دهد.

وی با اشاره به فعالیت مناطق آزاد در نقاط مختلف کشور و با تاکید بر اینکه نظر کلی اینجانب در خصوص فعالیت مناطق آزاد و ویژه مثبت و توأم با نگاه حمایتی است به انتقاد نسبت به افزایش ناموزون این مناطق و دور شدن از وظیفه ذاتی و قانونی خود در مقوله تولید و صادرات پرداخت و گفت: بحث نظارت بر عملکرد مناطق آزاد و ویژه در کشور و جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی باید به طور جدی تقویت شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در صورت تصمیم‌گیری در خصوص مناطق آزاد جدید باید با بهره‌گیری از تجربه مناطق ایجاد شده قبلی، ممانعت از تغییر کاربری‌های خلاف قانون اراضی و زیر ساخت‌های آن به ویژه در بخش کشاورزی و حمایت از اقتصاد خرد مدنظر قرار گیرد.

در این دیدار مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه با ارائه گزارشی از وضعیت مناطق آزاد و ویژه کشور گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون همراهی مؤثری در تثبیت شرایط و رفع مشکلات مناطق آزاد داشته و امیدواریم در روند اصلاح قانون مناطق آزاد نیز شاهد بهره‌مندی از نظرات مؤثر مجمع باشیم.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان هم در این دیدار با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های اجرایی و اقتصادی در این استان گفت: توسعه و افزایش سرمایه گذاری‌ها در این استان بسیار لازم و ضروری و موجب افزایش انگیزه‌های مردم و حتی بازگشت خانوارهای مهاجری است که به دلیل کمبودها و مشکلات فراوان به امید زندگی بهتر راهی سایر مناطق شده‌اند اما شوق بازگشت دارند.

مناطق-آزاد-به-کمک-مناطق-محروم-بیایند
مناطق آزاد به کمک مناطق محروم بیایند

منبع » ایمنا

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=9954