عملیات فنس‌کشی حول منطقه آزاد ماکو

عملیات فنس‌کشی حول منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه محصورسازی منطقه از الزامات قانونی برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، گفت: عملیات فنس‌کشی این منطقه همزمان با تملک زمین‌های میسر محصورسازی آغاز شد.

محمدرضا عبدالرحیمی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فنس‌کشی منطقه با هدف اجرای کامل قانون مناطق آزاد و فراهم‌سازی بستر استفاده از مزیت‌های قانونی مناطق آزاد در عملیاتی سازی اهداف بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن هدف اساسی این پروژه، اطمینان‌بخشی به مردم و حاکمیت مبنی بر انجام اقدامات پیشگیرانه از هرگونه اقتصاد پنهان خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه مدت زمان اجرای این پروژه ۴۸ ماه است، ادامه داد: حدود ۶۰۰ میلیارد ریال فقط برای اجرای فنس‌کشی منطقه اعتبار در نظر گرفته شده است و با تملک کامل اراضی و املاک در مسیر محصورسازی، هزینه این پروژه نیز افزایش خواهد داشت.

به گفته وی تملک اراضی واقع در مسیر اجرای پروژه فنس‌کشی محدوده منطقه آزاد ماکو واقع در محدوده پلاک‌های ترشاب، قوچ‌کندی، چخماقلوی‌سفلی، کریم‌آباد، گیوان، قره‌آغاج، شموسیلابی، علی‌کندی، خورابلو، قاباخ‌بلاخ، ملک‌لو، مخور و قوشابلاغ پایین همزمان با عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مالک اراضی واقع در محدوده محصورسازی ظرف حداکثر ۳۰ روز آینده با در دست داشتن اسناد مثبته مالکیت و سایر حقوق قانونی خود باید به این سازمان مراجعه کنند، تاکید کرد: نظر به اینکه تعیین قیمت اراضی در راستای لایحه قانونی فوق و از طریق هیات کارشناسان رسمی دادگستری به عمل می‌آید، لذا همزمان با تحویل اسناد مالکیت، لازم است مالکان کارشناس رسمی منتخب خود را نیز معرفی نمایند.

موقعیت منطه آزاد ماکو

«عبدالرحیمی» بیان کرد: از محدوده منطقه آزاد ماکو ۱۳۰ کیلومتر در امتداد مرز کشورمان با جمهوری ترکیه، ۱۴۰ کیلومتر آن در امتداد مرز با جمهوری‌آذربایجان (نخجوان) و ۱۵۵ کیلومتر نیز در ضلع متصل به سرزمین اصلی کشورمان می‌باشد.

وی افزود: طبعا اضلاع متصل به مرزها محصور و تحت کنترل می‌باشد اما بعد از گذشت هفت سال از تاسیس و شکل‌گیری رسمی منطقه آزاد ماکو هنوز ضلع متصل به داخل کشور محصور نشده است و این مهم را می‌توان به یکی از موانع اصلی و البته جدی در مسیر اجرای کامل و تسری تمام مواد به ویژه ماده ۱۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تعبیر کرد.

محصورسازی منطقه آزاد ماکو مهمترین مطالبه فعالان اقتصادی و مردم منطقه می‌باشد که امسال با پیگیری‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو عملیاتی می‌شود و علاوه بر توسعه و گسترش سرمایه‌گذاری و تولید در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات منطقه اولین گام در اعمال معافیت‌های گمرکی در کل منطقه مطابق با الزامات ملی و بین‌المللی برداشته می‌شود.

با محصورسازی و جداسازی منطقه آزاد از سرزمین اصلی امکان اجرایی شدن دیگر قوانین کمک‌کننده به توسعه مناطق آزاد از جمله اعمال مطلوب مدیریت یکپارچه در سطح منطقه، موضوع ماده ۶۵ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور فراهم می‌شود.

مساحت منطقه آزاد ماکو 500000 هکتار است

مساحت منطقه آزاد ماکو حدود پنج هزار کیلومترمربع (500،000 هکتار) و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری‌آذربایجان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=6674