جزئیات طرح تحقیق و تفحص از مناطق آزاد قشم و کیش در مجلس شورای اسلامی

جزئیات طرح تحقیق و تفحص از مناطق آزاد قشم و کیش در مجلس شورای اسلامی

احمد مرادی نماینده مرکز هرمزگان طرح تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم و احمد جباری نماینده غرب هرمزگان طرح تحقیق و تفحص از منطقه آزاد کیش را کلید زده‌اند و دیگر نمایندگان استان نیز این دو طرح را امضا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در منطقه آزاد قشم و کیش سال‌ها است که در هرمزگان مورد گلایه مردم هستند و مردم از نقش و تأثیر این دو منطقه در زندگی خویش سوال می‌کنند اما عملا پاسخ مطلوبی از مسؤولان ادوار مختلف این مناطق آزاد دریافت نکرده‌اند.

از سوی دیگر انتصابات در این دو منطقه آزاد نیز مستقل از معادلات درون استانی صورت می‌گیرد و این مناطق را تافته‌جدا بافته‌ای از هرمزگان قرار داده است.

طی سال‌های اخیر نیز نمایندگان متعددی از سراسر کشور نسبت به عملکرد مناطق آزاد انتقادات فراوانی را مطرح کرده‌اند اما این بار نمایندگان هرمزگان پای در راه مهمی قرار داده‌اند که پافشاری و پیگیری برای به ثمر رسیدن آن می‌تواند سبب اصلاح رویه مناطق آزاد بخصوص قشم و کیش شود.

احمد مرادی: طرح تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم به امضای همه نمایندگان هرمزگان رسیده است

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی با اعلام کلیدخوردن طرح تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم اظهار کرد: تحقیق و تفحص طبق ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی از منطقه آزاد قشم با موضوع بررسی عملکرد، وضعیت اشتغال جوانان، نحوه واگذاری اراضی ملی، تصرف حریم دریا، وضعیت سرمایه‌گذاری و توجه به سرمایه‌گذاران و تجار در منطقه آزاد قشم نیز ارائه‌شده است.

وی ادامه داد: با گذشت بیش از سی سال از تأسیس منطقه آزاد قشم، این مجموعه نتوانسته در تحقق پیش‌بینی‌ها از راه‌اندازی‌اش موفق عمل کند و شاهد هستیم به‌جای تولید و رونق اشتغال شاهد وضعیت اقتصادی نامناسب و عدم برنامه منسجم برای خروج از این وضعیت هستیم.

احمد مرادی با بیان این که هر 5 نماینده استان هرمزگان این طرح را امضا کرده‌اند، عنوان داشت: این موضوع نشانه دغدغه‌مندی و انسجام میان نظرات نمایندگان استان برای پیگیری این موضوع است.

احمد جباری: طرح تحقیق و تفحص از منطقه آزاد کیش به امضای 24 نماینده مجلس رسیده است

نماینده مردم غرب هرمزگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: طرح تحقیق و تفحض از سازمان منطقه آزاد کیش در مجلس شورای اسلامی کلید خورده است و نمایندگان بسیاری خواستار این موضوع هستند.

وی افزود: جمع آوری امضا برای این طرح آغاز شده است و تاکنون 24 نفر از نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان استان هرمزگان این طرح را امضا کرده‌اند.

احمد جباری عنوان کرد: در این طرح خواستار بررسی عملکرد دو دهه اخیر سازمان منطقه آزاد کیش هستیم و در عین حال بر ضرورت واکاوی ابعاد متعدد عملکرد این مناطق در زندگی مردم و مناطق همجوار آنها تأکید داریم.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان با تصریح بر این که انسجام خوبی در این دوره از مجلس میان نمایندگان استان به منظور پیگیری مسائل و مشکلات مختلف وجود دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با حفظ این اتحاد، زمینه رشد و توسعه هرمزگان در ابعاد مختلف را بیش از پیش فراهم کنیم.

جزئیات تفحص مجلس از عملکرد منطقه آزاد قشم

نماینده مردم قشم در مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از طرح مجلس برای تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم را تشریح کرد.

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس و قشم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از آغاز روند تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم در مجلس خبر داد و گفت: گزارش‌هایی مبنی بر تخلفات احتمالی در عزل و نصب‌ها و نیز واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، به مجلس ارسال شده که ضروری است تا به آن رسیدگی شود.

وی با اشاره به برخی محورهای تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم، اظهارداشت: بررسی عملکرد وضعیت اشتغال جوانان، تصرف حریم دریا، وضعیت سرمایه‌گذاری و توجه به سرمایه‌گذاران و تجار و نیز بررسی نحوه واگذاری اراضی ملی از سوی مدیران منطقه آزاد قشم از مهم‌ترین محورهای تفحص از این منطقه آزاد است.

نماینده مردم بندرعباس و قشم در مجلس یازدهم با بیان اینکه منطقه آزاد قشم در مدت سی سالی که تأسیس شده، به هدف رونق تولید و اشتغال نرسیده است، گفت: یکی از اهداف ایجاد منطقه آزاد قشم، رونق تولید و ایجاد اشتغال برای مردم بومی و ساکن در این منطقه و رفع فقر بود، اما امروز شاهد وضعیت نامناسب اقتصادی مردم منطقه هستیم.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: طرح تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم با امضای بیش از 12 تن از نمایندگان مجلس تقدیم هیئت‌رئیسه پارلمان شده و پس از تشکیل اعضای این هیئت و امضای احکام از سوی رئیس مجلس، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

منابع: فارس و  تسنیم

طرح-تفخص-از-مناطق-آزاد-کیش-و-قشم

3 ديدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=7756