توسعه گردشگری با ورود کشتی کروز در مناطق آزاد

توسعه گردشگری با ورود کشتی کروز در مناطق آزاد

صنعت توریسم به عنوان مهمترین صنعت جهان، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته است. امروزه جوامع برای توسعه این صنعت اقدامات گوناگونی انجام می دهند و تسهیلات ویژه ای را در نظر می‌گیرند.
صنعت توریسم به عنوان مهمترین صنعت جهان، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته است. امروزه جوامع برای توسعه این صنعت اقدامات گوناگونی انجام می دهند و تسهیلات ویژه ای را در نظر می‌گیرند.

مناطق آزاد ایران علاوه بر نقشی پر رنگ در اقتصاد و تجارت، ظرفیت های بی نظیری در گردشگری دارند و برخی از آنها در این حوزه شناخته شده تر از برخی دیگر هستند مانند جزیره کیش، قشم و انزلی. طی سال‎های گذشته این سه منطقه به یکی از مقاصد جذاب گردشگری تبدیل شدند و توانستند آمار گردشگری در جنوب و شمال کشور را جا به جا کنند. در این میان، دیگر مناطق با وجود توانمندی در زمینه گردشگری به دلایل مختلف کمتر شناخته شده بودند اما با گسترش تسهیلات گردشگری آنها نیز در سال های اخیر خوش درخشیدند اما همچنان نیازمند زیرساخت‌هایی مناسب و گسترش تسهیلات چه برای گردشگران و چه برای سرمایه گذاران در این حوزه هستند و علاوه بر آن تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار در شناخته شدن ظرفیت های مناطق آزاد نیازمند برنامه های مدون و از پیش تعیین شده ای است تا رونق اقتصادی بیشتری را برای این حوزه به ارمغان آورد.

امروز مدیران مناطق آزاد تسهیلات متفاوتی برای توسعه گردشگری در نظر گرفته اند. امروز در مناطق آزاد بیش از ۳۰۹ مرکز اقامتی با ۴۱ هزار تخت اقامتی وجود دارد و در حوزه بوم گردی نیز شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است که می تواند جذابیت زیادی برای حضور گردشگران به وجود آورد.


تسهیلات ویژه ای برای سرمایه گذاران بخش گردشگری در نظر گرفته شده است
حسین اله بداشتی ، مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خصوص تسهیلات گردشگری در مناطق آزاد گفت: کلیه موافقت‌های اصولی در حوزه سرمایه گذاری و بخش گردشگری در قالب پنجره واحدی در مناطق آزاد صورت می گیرد و بوروکراسی های پیچیده اداری را ندارد و سرمایه گذاران به سهولت می توانند پروژه صدور مجوز را بدون صرف زمان زیاد به انجام رسانند.

وی در ادامه افزود: واگذاری اراضی و زمین در مناطق آزاد مورد دیگری از این تسهیلات است که مناطق زمین های مشخصی را که مناسب برای کاربری گردشگری است، در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند و تخفیفات و در مواردی تقسیط قسمت زمین هم برای متقاضیان در نظر گرفته می شود.

اله بداشتی خاطرنشان کرد: عوارض ساخت پروژه های گردشگری مانند پروانه گردشگری نیز شامل تخفیفات خوبی است علاوه بر آن تجهیزات و وسایل مورد نیاز تاسیسات گردشگری مثل هتل ها که برای مصرف در منطقه است با کمترین عوارض واردات خواهند بود.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد همچنین معافیت های مالیاتی به مدت ۲۰ سال در بهره برداری از تاسیسات گردشگری را از دیگر تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاران دانست.

تورهای مشترک بین مناطق آزاد برای تشویق گردشگران
اله بداشتی در خصوص تشویق گردشگران به حضور در مناطق آزاد گفت: در حال تعریف پروژه هایی مشترک بین مناطق آزاد هستیم تا گردشگران بتوانند با یک تور به دو منطقه سفر کنند و از جاذبه های هر دو منطقه با هزینه ای مناسب تر استفاده کنند. برای مثال تورهای مشترکی بین ارس و ماکو تعریف شده است و در آینده نیز این برنامه برای مناطق دیگر هم اجرایی خواهد شد.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد افزود: در شرایطی که قیمت سفرهای خارجی افزایش پیدا کرده، بخش خصوصی مانند تورگردانان و آژانس های مسافرتی باید در این زمینه ها فعال شوند تا بتوانند با تبلیغات مناسب زمینه را برای گردشگری در مناطق آزاد ارتقاء بخشند. تورهای مشترک می تواند برای افراد مختلف با سلیقه های گوناگون مفید باشد و شامل جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نیز خواهند بود.

اله بداشتی یکی از دلایل گرانی سفر به مناطق آزاد را کمبود تسهیلات حمل و نقل دانست و تصریح کرد: اگر تعداد پروازها بیشتر شود هزینه ها هم به مراتب کمتر خواهد شد. این مهم نیازمند افزایش زیرساخت های لازم در حوزه حمل و نقل است.

کشتی کروز در مناطق آزاد تجربه ای جدید در جذب گردشگر
یکی از برنامه های مهم که در مناطق آزاد پیگیری می شود استفاده کشتی های کروز در برنامه های ترکیبی گردشگری دریایی، زمینی و هوایی از مبدا اروند است تا علاوه بر جذب گردشگر از داخل و خارج از کشور بتواند ارزآوری بیشتری برای این مناطق به همراه داشته باشد به صورتی که در یکی از برنامه های این کشتی به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، این کشتی های تفریحی در سواحل آب های خلیج فارس و دریای عمان به صورت یک پروژه دریایی از اروند تا چابهار در مناطق آزاد جنوب کشور مستقر می شوند و هرجا که گردشگران تمایل داشتند آنها را سوار یا پیاده می کنند. در این خصوص با سازمان بنادر و موسسات سرمایه گذاری مذاکراتی انجام شده و اکنون مناطق در حال آماده سازی زیرساخت های لازم برای حضور بخش خصوصی در این زمینه هستند.

اله بداشتی در ادامه با تاکید بر ظرفیت های مناسب دریایی و گردشگری ایران گفت: می بایست از این ظرفیت ها در جهت توسعه گردشگری و جذب گردشگران استفاده کرد. در خصوص کشتی های کروز مشغول رایزنی هستیم تا در آینده ای نزدیک عقد قراردادهای لازم انجام شود و این پروژه به صورت رسمی آغاز به کار کند.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در پایان اظهار کرد: در حوزه سلامت نیز قابلیت های خوبی داریم و در حال تکمیل زیر ساخت ها در این زمینه هستیم. این حوزه از نظر هزینه ای مزیت های زیادی برای مراجعین چه ایرانی و چه از کشورهای دیگر دارد و یکی از برنامه های جدی ما راه اندازی گردشگری سلامت در مناطق آزاد است.

2 ديدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=4957