توسعه تدریجی و استفاده هوشمندانه از مناطق آزاد تجاری در چین

توسعه تدریجی و استفاده هوشمندانه از مناطق آزاد تجاری در چین

منطقه آزاد دروازه واردات کالاهای خارجی نیست.

راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری راهبرد دولت چین به منظور دستیابی به اهدافی همچون جذب سرمایه‌گذاری، رونق تولید و رشد اقتصادی، افزایش صادرات، تقویت روابط تجاری با کشورهای همسایه و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه در مناطق مرزی این کشور است. اما این کشور در استفاده از این راهبرد بسیار هوشمندانه عمل کرده است و ضمن افزایش تدریجی تعداد مناطق تجاری، ضوابطی را بر این مناطق حاکم نموده است، که در نهایت ضمن تحقق اهداف فوق، از تبدیل شدن آن‌ها به دروازه‌ای برای واردات بدون ضابطه محصولات خارجی جلوگیری شود.

یکی از راهکارهایی که در طول دهه‌های اخیر باهدف جذب سرمایه‌گذاری، رونق تولید، افزایش صادرات و همچنین توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، در دستورکار برخی کشورهای جهان قرار گرفته، استفاده هوشمندانه از ظرفیت راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی است. کشور چین نیز از سال ۲۰۱۳ میلادی راه‌اندازی مناطق آزاد و ویژه را به صورت آزمایشی و باهدف سرعت بخشیدن به روند توسعه اقتصادی خود در دستورکار قرار داده است.

منطقه آزاد تجاری شانگهای، در شرق چین، اولین نمونه از مناطق آزاد تجاری این کشور بود که در سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کرد. تا به حال در این کشور ۱۲ منطقه آزاد تجاری با هدف جذب سرمایه و توسعه صادرات راه‌اندازی شده است.

نقش مهم مناطق آزاد تجاری در توسعه روابط با کشورهای همسایه

وانگ شوآنگ، معاون وزیر تجارت خارجی چین با تأکید بر نقش بی بدیل مناطق آزاد تجاری در توسعه روابط تجاری و اقتصادی چین با کشورهای همسایه گفت: راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری می‌تواند در پیشبرد اهداف تعیین شده در ابرپروژه جاده ابریشم جدید نیز به دولت چین کمک نماید.

به طور خاص از زمان تشدید جنگ تجاری چین با آمریکا، دولت این کشور برنامه توسعه روابط تجاری و اقتصادی با دیگر کشورهای جهان، خصوصا کشورهای همسایه از قبیل روسیه و کشورهای جنوب شرق آسیا را در دستورکار قرارداده است؛ توسعه مناطق آزاد در مرزهای چین با هریک از این کشورها، راهبردی ویژه برای دستیابی به این هدف است.

عملکرد موفقت آمیز مناطق آزاد تجاری چین در دوره ۶ ساله

مقامات چینی معتقدند راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری توانسته‌است در طول ۶ سال اخیر اهداف مدنظر آن‌ها را محقق نماید.

به گفته معاون وزیر تجارت خارجی چین، در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی، ۱۲ منطقه آزاد تجاری چین بیش از ۷۰ میلیارد یوآن معادل حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب نموده‌اند که ۱۴ درصد از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده به کشور چین را شامل می‌شود.

در عین حال رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد چین به مراتب بیشتر از دیگر مناطق این کشور است؛ به طوریکه در ۶ ماه ابتدایی سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد چین ۲۰ درصد افزایش یافته، که به مراتب بیشتر از نرخ ۷ درصدی دیگر مناطق این کشور است.

راه‌اندازی ۶ منطقه آزاد تجاری جدید به دلیل موفقیت نمونه‌های قبلی

دولت چین پس از بررسی عملکرد موفقیت آمیز مناطق آزاد تجاری در طول ۶ سال اخیر، قصد دارد ۶ منطقه تجاری جدید را نیز در مرزهای جنوبی و شمالی خود ایجاد نماید؛ به این ترتیب در مجموع تعداد مناطق آزاد تجاری کشور چین به ۱۸ مورد خواهد رسید.

منطقه یونان در جنوب غربی، هی‌لانگ‌جیانگ در شمال شرقی، گوانگ‌جی در جنوب و سه منطقه ساحلی جنوبی شان‌دونگ، جیانگ‌سو و هی‌بی، ۶ منطقه‌ای هستند که قرار است به مناطق آزاد جدید چین تبدیل شوند.

رونق تولید و صادرات نتیجه بهره‌گیری هوشمندانه چین از مناطق آزاد تجاری

راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری راهبرد دولت چین به منظور دستیابی به اهدافی همچون جذب سرمایه‌گذاری، رونق تولید و رشد اقتصادی، افزایش صادرات، تقویت روابط تجاری با کشورهای همسایه و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه در مناطق مرزی این کشور است.

اما نکته مهم اینکه این کشور در استفاده از این راهبرد بسیار هوشمندانه عمل کرده است؛ به طوریکه ضمن افزایش تدریجی و گام به گام تعداد مناطق تجاری، ضوابطی را برای این مناطق در نظر گرفته و اجرا نموده است، که در نهایت ضمن تحقق اهداف مدنظر دولت، از تبدیل شدن آن‌ها به دروازه‌ای برای واردات بدون ضابطه محصولات خارجی جلوگیری شود.

مدل کشور چین در توسعه مناطق آزاد نشان می‌دهد به شرط اعمال ضوابط هوشمندانه، این مناطق می‌توانند در تسهیل روند رونق تولید در کشورها سهم داشته باشند.

منبع: وب‌سایت مقاومتی نیوز

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=8163