بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از مجتمع فولاد مکران و طرح آبرسانی «تیس» چابهار

بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از مجتمع فولاد مکران و طرح آبرسانی «تیس» چابهار

حمیدرضا مومنی مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از مجتمع فولاد مکران در پیکره صنعتی منطقه بازدید کرد.

عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: این پروژه در زمینی به گستره ۳۰۰ هکتار بناشده است که در مراحل نخست و دوم آن تولید آهن اسفنجی، ۲ واحد گندله سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نوردسازی پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: با توجه به قرار گرفتن این سایت در کنار بندرچابهار، مواد اولیه موردنیاز پروژه‌های مختلف را می‌توان از خارج بویژه از کشورهایی همچون عمان یا از طریق راه آهن از داخل کشور تهیه کرد.

وی افزود : مجتمع فولاد مکران می‌تواند تحول عظیمی در اشتغال و توسعه سیستان و بلوچستان ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت فولاد مکران هم گفت : باز شدن ال. سی داخلی از محل صندوق توسعه ملی با ۱۱۲ میلیون یورو جانی تازه به طرح فولاد مکران بخشیده و با انجام خریدهای داخلی و خارجی مربوطه در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی کامل می‌شود.

محمد پارسا افزود: هم اکنون اسکلت کوره و ریفرمر مجموعه در حال ساخت است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه در قالب این پروژه ۲واحد گندله سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نورد سازی نیز ساخته می‌شود، گفت : این مجموعه شامل یک واحد تولید آهن اسفنجی با محصول بریکت گرم به ظرفیت ۱.۶ میلیون تنی خواهد بود ضمن اینکه در این مجموعه تولید همه حلقه‌های زنجیره فولاد از ماده خام معدنی تا محصول نهایی (که می‌تواند میلگرد یا ورق باشد) پیش‌بینی شده است.

مجتمع فولاد مکران در محدوده منطقه آزاد چابهار در حال ساخت است.

چابهار محرک توسعه محور شرق کشور است و با اتصال به شبکه های ریلی و گاز کشور، زمینه ساز احداث صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد با آغاز به کار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد است.

بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از مجتمع فولاد مکران

همچنین امروز حمیدرضا مومنی مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از مجموعه پتروشیمی نگین مکران در پیکره صنعتی منطقه آزاد چابهار بازدید و در نشستی با مدیران این شرکت ، روند آماده‌سازی و پیشرفت فیزیکی این پروژه صنعتی را بررسی کرد.

مومنی مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور در ادامه سفر ۲ روزه به منطقه آزاد چابهار از پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی، دیدن و در جلسه شورای اداری شرکت می‌کند.

وی در این سفر همچنین نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار را در دستور کار دارد.

همچنین حمیدرضا مومنی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور در ادامه سفر به منطقه آزاد چابهار از طرح ۸۸ میلیارد تومانی آبرسانی به روستای ۱۰ هزار نفری روستای تیس این شهرستان دیدن کرد.

حمیدرضا مومنی روز یکشنبه به‌همراه عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و معین‌الدین سعیدی نماینده مردم حوزه چابهار در مجلس شورای اسلامی از پروژه شبکه توزیع آب روستای تیس دیدن کرد.

معاون فنی و مهندسی منطقه آزاد چابهار گفت: فاز نخست پروژه آبرسانی روستای تیس با اعتباری بالغ بر ۸۸ میلیارد تومان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته ابوالقاسم اسدی، احداث مخازن بتنی به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب، ایستگاه پمپاژ، خطوط انتقال و توزیع آب به طول مجموعا ۷۰ کیلومتر، حفاری‌ها، اجرای شبکه و ترمیم مسیرهای حفاری ازجمله فعالیت‌های این پروژه است.

روستای تیس با چند هزار سال قدمت سال‌ها حتی یک متر شبکه آبرسانی نداشته و بصورت سیار آبرسانی می‌شده است.

همچنین معین‌الدین سعیدی نماینده مردم حوزه چابهار در خانه ملت بر تکمیل هرچه‌سریع‌تر این پروژه تاکید کرد و خواستار سنددار کردن زمین‌های مسکونی اهالی تیس شد.

بازدید دبیر مناطق آزاد از طرح آبرسانی تیس چابهار
بازدید دبیر مناطق آزاد از طرح آبرسانی تیس چابهار

حمیدرضا مومنی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور امروز یکشنبه وارد منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان شد.

بازدید از پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی بزرگراهی، صنایع بزرگ فولاد مکُران و پتروشیمی نگین مکُران و شرکت در جلسه شورای اداری و نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار از جمله مهمترین برنامه های وی در این سفر است.

سفر-دبیر-مناطق-آزاد-به-چابهار-و-بازدید-از-فولاد-مکران
سفر-دبیر-مناطق-آزاد-به-چابهار-و-بازدید-از-فولاد-مکران

منابع » خبرگزاری صدا وسیما و ایرنا

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=10343