استاندار: مهار قاچاق و کولبری در کردستان با ایجاد منطقه آزاد امکان‌پذیر است

استاندار: مهار قاچاق و کولبری در کردستان با ایجاد منطقه آزاد امکان‌پذیر است

استاندار کردستان گفت: اگر بدنبال حذف کولبری و مهار پدیده قاچاق در استان هستیم، ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان مهمترین اصل است چرا که ۹۰ درصد قاچاق بخاطر نبود اشتغال، درآمد و بیکاری اتفاق می‌افتد.

بهمن مرادنیا روز چهارشنبه در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان که با حضور هیات دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان از مطالبات عمومی مردم استان است که سال‌ها از طرح آن می‌گذرد و امیدواریم با بررسی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، این طرح به سرانجام برسد.

وی نبود سرمایه‌گذاری مناسب در بخش‌های مختلف در کردستان را عاملی برای توسعه نیافتگی این استان اعلام کرد و افزود: با ایجاد منطقه آزاد تجاری می‌توان علاوه بر پاسخگویی به این مطالبه عمومی، پیوند اقتصادی بین اقلیم کردستان عراق و ایران را تقویت کرد.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه هیچکس در صورت دارا بودن درآمد مناسب به کولبری و قاچاق روی نمی‌آورد، گفت: در موضوع قاچاق مردم کردستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و سفارش‌های عمده در خارج از استان ساماندهی می‌شود که با ایجاد شغل در مناطق مرزی می‌توان این پدیده را مهار و دست قاچاقچیان را قطع و امنیت پایدار را تقویت کرد.

مرادنیا هدف از راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان را تقویت صادرات اعلام کرد و یادآور شد: به هیچ عنوان بدنبال واردات کالا نیستیم و تسریع در ایجاد این منطقه می‌توان توسعه استان را شتاب دهد.

وی به زیرساخت‌های مناسب کردستان در مقایسه با دیگر استان‌های متقاضی منطقه آزاد در نوار غربی کشور، اضافه کرد: راه آهن سنندج – همدان – تهران تا پایان امسال بهره برداری می‌شود که با ادامه آن تا مرز باشماق و اقلیم کردستان عراق می‌توان به راحتی به دریای مدیترانه و بازارهای اروپایی دست یافت.

مرادنیا به تغییر رویکرد شهرستان بانه از وارد کننده به تولید کننده کالاها در ۲ سال اخیر اشاره کرد و افزود: مردم این شهر علاقه‌ای به وارد کننده بودن و قاچاق ندارند و اگر زمینه لازم فراهم شود، کل کشور می‌تواند متاثر از توسعه کردستان، توسعه یابد.

وی تاکید کرد: وقتی پای منافع ملی در میان باشد، قطعا تاثیر آن هم ملی خواهد بود و کشور هم از حذف نگاه امنیتی به کردستان، بهره بیشتری خواهد برد.

مهار-قاچاق-و-کولبری-با-منطقه-آزاد
مهار-قاچاق-و-کولبری-با-منطقه-آزاد

منبع » ایرنا

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=9381