آشنایی با اقتصاد و مناطق آزاد کرواسی

آشنایی با اقتصاد و مناطق آزاد کرواسی

کرواسی یکصد و بیست و هفتمین کشور بزرگ جهان است که حدود ۴ میلیون جمعیت دارد. این کشور یکی از ثروتمندترین کشور‌های جمهوری سابق یوگسلاوی است که در سال ۲۰۰۹ به ناتو و در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا ملحق شد.

کرواسی از نظر موقعیت جغرافیایی در مرکز و جنوب شرقی اروپا، در سواحل دریای آدریاتیک واقع شده است که از شمال شرقی با مجارستان، از شرق با صربستان و از شمال غربی با اسلووانی هم‌مرز است.

این کشور در دوره‌های زمانی خاص دچار افت اقتصادی شده و آسیب زیادی را تحمل کرده است، اما از سال‌های ۲۰۰۰ به بعد توانسته وضعیت اقتصادی خود را بهبود دهد و با وجود فراز و فرودهای شدیدی که در این مدت شاهد آن بود توانست رشد خوبی را در اقتصاد تجربه کند.

این روند مثبت از سال ۲۰۱۵ آغاز و هر سال بیشتر شد به طوری که گفته می شود رشد اقتصادی کرواسی در سه ماهه نخست سال میلادی جاری (سال ۲۰۲۰) چهار دهم درصد (۰.۴) بوده و این کشور در میان ۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با رشد اقتصادی مثبت قرار دارد.

حمایت از کارفرمایان در بحران ویروس کرونا

دولت کرواسی برای حمایت از کارفرمایان در بحران ویروس کرونا در ماه آوریل امسال حقوق ۵۹۵ هزار نفر شاغل را از بودجه کشور پرداخت کرد که این اقدام حمایتی در ادامه سیاست دولت زاگرب درباره حمایت از شرکت‌ها و حفظ اشتغال بخاطر مبارزه با ویروس کرونا انجام شده است.

وجود حدود ۳۰۰ بندر کوچک و بزرگ در دریای آدریاتیک سبب شده است که رونق اقتصادی کشور کرواسی بیشتر از قبل شود. محصولات صادراتی این کشور شامل تجهیزات حمل و نقل، منسوجات، مواد شیمیایی، مواد غذایی و سوخت است و واردات کرواسی هم شامل ماشین‌آلات، تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، سوخت و روان‌کننده‌های صنعتی می‌شود.

کرواسی در بخش‌های صنعتی و کشاورزی توانسته رتبه خوبی داشته باشد. این روال در اقتصاد این کشور نیز دیده می‌شود. محصولات شیمیایی کرواسی هم کیفیت بالایی دارد به طوری که این کشور در زمینه مواد غذایی و سوخت نیز به رتبه خوبی دست یافته و مشخص است که آینده تجاری خوبی در انتظار آن است.

صنعت گردشگری یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی کشور کرواسی است که در حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. این کشور محل مناسبی برای بازدید از آثار باستانی قرون وسطی، بنا‌های باشکوه باروک، مناظر تاریخی ونیزی و رومی است.

درباره مناطق آزاد کرواسی

مناطق آزاد در کرواسی از سال ۱۹۹۶ راه اندازی شدند و طبق قوانین خاصی اداره می‌شوند. فعالیت‌های اقتصادی که می‌تواند در مناطق آزاد این کشور انجام شود عبارتند از: تولید کالا‌ها و خدمات، اتمام کالا‌ها، ذخیره کالا‌ها، عمده فروشی، فعالیت‌های پشتیبانی تجاری، ایجاد مراکز تحقیقاتی فناوری و نوآوری.

13 منطقه آزاد در کرواسی وجود دارد

ارائه انواع خدمات از جمله خدمات بانکی، مالی و بیمه‌ای از جمله خدماتی است که در این مناطق ارائه می‌شود. واردات و صادرات به مناطق آزاد کرواسی مشمول هیچ محدودیتی نیست و شرکت‌ها در آن از پرداخت عوارض معاف هستند. طبق گزارش‌ها، ۱۳ منطقه منطقه آزاد در کرواسی وجود دارد، اما دو منطقه بیشترین شهرت را دارند؛ زادار و رییکا دو شهر بندری و منطقه آزاد مهم در کرواسی هستند.

زادار یک شهر عجیب و قدیمی در کرواسی است

زادار یک شهر عجیب و قدیمی در کرواسی است که شهرت زیادی دارد. در این شهر رومی‌ها معماری‌های خاصی را نمایش داده‌اند به طوری که در کلیسا‌های قدیمی در این شهر دسته‌بندی‌های خاصی دیده می‌شود. صنایع عمده منطقه آزاد زادار شامل فعالیت‌های گردشگری، ترافیکی، تجارت ساحل، کشاورزی، ماهیگیری و پرورش ماهی است. صنایع فلزی و مهندسی مکانیک، مواد شیمیایی و صنایع غیر فلزی نیز در این بندر دنبال می‌شود.

شهر بندری رییکا نیز سومین شهر بزرگ در کشور کرواسی است و بعد از بندر اسپلیت دومین بندر بزرگ این کشور نیز به حساب می آید و از نظر صادرات نیز فعالیت‌های بسیاری در آن صورت می‌گیرد.

همچنین زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کشور کرواسی محسوب می‌شود و در شمال غربی این کشور قرار دارد. این شهر در امتداد رود ساوا قرار دارد و به طور کلی در حدود ۱۲۲ متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و از جمله مناطق آزاد با اهمیت در کرواسی است.

آشنایی-با-اقتصاد-و-مناطق-آزاد-کرواسی

منبع » اقتصاد24

1 دیدگاه ها

  • سلام
    مطلب مفیدی است، این گونه مطالب اگر به صورت سلسه مطالب باشند، کارایی بالایی در شناسایی مشکلات و ضعف ساختار داخلی موجود و ارائه راهکار عملیاتی دارند، همچنین قدرت تحلیل مخاطب را نیز افزایش میدهد.
    باتشکر

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=8813