پارک های علم و فناوری از مناطق آزاد جلو زدند

پارک های علم و فناوری از مناطق آزاد جلو زدند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کنار شهرک‌های صنعتی، مناطق نمونه گردشگری و پارک های علم و فناوری ، از معافیتهای مختلف قانونی بهره مند هستند. البته میزان بهره مندی هر کدام، از معافیت ها متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر 44 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که برخی از آنها زمینه فعالیت تخصصی دارند و برخی دیگر دارای زمینه فعالیت جامع هستند. شرکتها و مؤسسات دانش بنیان از معافیت مالیاتی، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت 15 سال برخوردارند، اما مطابق ماده (9) همین قانون، واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارکهای علم و فناوری از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت مالیاتی و عوارض سرمایه گذاری و مبادلات بین المللی برخوردارند؛ بر این اساس پارکهای علم و فناوری از معافیت مالیاتی 20 ساله برخوردار بوده و در حوزه قانون کار و معافیت حقوق ورودی، امتیازات مشابه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را دارا می‌باشند.

جدول زیر مهمترین تفاوتهای مناطق دارای معافیت (آزاد و  ویژه اقتصادی، شهرک‌های صنعتی، مناطق نمونه گردشگری و پارکهای علم و فناوری) با یکدیگر را نشان میدهد:

گمرک جمهوری اسلامی ایران , مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ,

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با هدف پشتیبانی از تولید و توسعه صادرات غیرنفتی آغاز به فعالیت کردند. آنچه امروز شاهد آن هستیم، 80 منطقه ویژه اقتصادی است که حدود 50 منطقه غیر فعال بوده و تنها تعداد محدودی از مناطق (شامل سه منطقه در حوزه انرژی) دارای عملکرد نسبتا قابل قبولی در صادرات، استقرار واحدهای تولیدی و جذب سرمایه هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی توسط مرکز پژوهش ها

پارک های علم و فناوری از مناطق آزاد جلو زدند
پارک های علم و فناوری از مناطق آزاد جلو زدند

منبع: تسنیم

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=11524