اکنون وضعیت به گونه‌ای است که مناطق آزاد جای خوشنامی نیست

اکنون وضعیت به گونه‌ای است که مناطق آزاد جای خوشنامی نیست

وزیر سابق وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که مناطق آزاد جای خوشنامی نیست، این مناطق اکنون هیچ گونه ارزش افزوده‌ای ندارد و یک واحد اقتصادی فعال در این مناطق وجود ندارد. هدف ایجاد مناطق آزاد دفع شر از بروکراسی اداری بود؛ با گسترش WTO دوران مناطق آزاد به سر رسید.

در نشست شکل دهی آینده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران که در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به اهداف ایجاد مناطق آزاد گفت: هدف ما از ایجاد این مناطق دفع شر از قوانین جاری و بروکراسی اداری بود مانند خصوصی سازی که دولت هیچ هدف توسعه‌ای یا برنامه‌ریزی برای آینده نداشت، هر کس به دنبال دفع شر از واحدهای ورشکسته و تعداد زیادی کارگر بود.

آخوندی-مناطق-آزاد

وی ادامه داد: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که مناطق آزاد جای خوشنامی نیست، این مناطق اکنون هیچ گونه ارزش افزوده‌ای ندارد و یک واحد اقتصادی فعال در این مناطق وجود ندارد که خدمات مالی وتکنولوژی و حتی نیروی فنی مناسب ارایه دهد، تنها فایده این مناطق رهایی از قوانین است.

وی با اشاره به اینکه دیگر دوران مناطق آزاد گذشته است، ادامه داد: قبل از WTO همه بدنبال ایجاد مناطق آزاد بودند اما امروز با گسترش سازمان تجارت جهانی و اقتصاد آزاد تمام کشورها تلاش می‌کنند که کل جغرافیایی خود را تبدیل به مناطق آزاد کنند.

وی در خصوص آینده مناطق آزاد گفت: اگر هدف و برنامه ریزی برای حضور در این مناطق کوتاه مدت باشد تفکر خوبی است زیرا الان تحریم هستیم و کسی سر به سر این مناطق نمی‌گذارد اما اگر به دنبال برنامه‌ریزی بلند مدت باشیم اصلا خوب نیست زیرا اگر کشور نظمی پیدا کند، دارای حساب و کتاب شود، یا تدبیری در لحظه آخر پیدا شود و خداوند رحمی به ما بکند دیگر وجود این مناطق معنا ندارد زیرا هزینه مبادلات کاهش پیدا می‌کند و توجیه اقتصادی و فنی این مناطق از بین می‌رود.

منبع: ایلنا

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=6127