نقشه راه مشخصی برای مناطق آزاد نداریم

نقشه راه مشخصی برای مناطق آزاد نداریم

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از بخش خصوصی، مسؤولان نمی‌خواهند از افکار پوسیده‌ای که معیشت مردم را در تنگنا قرار داده، دست بکشند و در نتیجه این نگاه نقشه راهی برای مناطق آزاد نداریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یونس ژائله امروز در نمایشگاه ارس اکسپو ۲۰۲۳ در نمایشگاه بین‌المللی تبریز اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با فعالان تولیدی و صنعتی تنها راه نجات کشور از شرایط اقتصادی کنونی را بخش خصوصی و حمایت مسؤولان از این بخش اعلام کرده‌اند و نمود این مهم را در منطقه آزاد ارس می‌بینیم که در نقطه صفر مرزی با حضور سرمایه‌گذاران و تلاش جوانان ایجاد شده و سر پای خود ایستاده است.

وی ادامه داد: با وجود گزارش‌های جامع مسؤولان ذی‌ربط از مناطق آزاد و وعده‌ها مبنی بر مردمی و جهانی شدن اقتصاد ایران به واسطه چنین مناطقی، متاسفانه توجه لازم به این ظرفیت نمی‌شود و عدم حضور مسئولان و نمایندگان استانی در نمایشگاه ارس اکسپو نیز نمود این ادعاست.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز تصریح کرد: در ۵۰ هزار هکتار اراضی منطقه آزاد ارس تنها زمین فروشی به نرخ نیاوران تهران به سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد و تنها اسم منطقه آزاد را دارد و کل  ظرفیت تجاری آن ۸۰ میلیارد دلار است، عددی که در قیاس با مناطق آزاد جهانی و حتی منطقه رقمی نیست و برای ورود یک کالا با چندین و چند کمیته و بروکراسی‌های شدید روبرو هستیم و وضعیت فعلی اقتصادی کشور نیز نتیجه همین رویکردهای غیرشفاف است.

ژائله گفت: با وجود تاکید رهبری بر حمایت همه‌جانبه از بخش خصوصی، مسئولان نمی‌خواهند از افکار پوسیده ای که معیشت مردم را در تنگنا قرار داده، دست بکشند و در نتیجه این نگاه نقشه راهی برای مناطق آزاد نداریم و در حالی که چند هزار هکتار اراضی مجاور به منابع آبی را در ارس تصرف کرده‌ایم، برنامه‌ای جامع برای استفاده از این ظرفیت‌ها وجود ندارد و نمی‌دانیم می‌خواهیم در این منطقه چکار کنیم.

بیشتر بخوانید: معافیت های مناطق آزاد عامل جذب سرمایه

عابدین خرّم بعد از ظهر روز سه‌شنبه 26 بهمن در دیدار با دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، اظهار داشت: برای اعمال ابعاد مختلف حکمرانی در مناطق آزاد نیاز به بازنگری در آیین‌نامه اجرایی این مناطق وجود دارد که امیدواریم در دولت سیزدهم این امر محقق شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه مناطق آزاد بر مبنای آمایش سرزمینی است، افزود: باید یک نگاه قانونمند در مناطق آزاد حاکم بوده و سیاست‌ها و اهداف مناطق آزاد به‌طور دقیق و مشخص تعریف شود.

خرّم ادامه داد: نقش راهبردی مناطق آزاد باید به نحوی تعریف شود که یک ماموریت ملی اقتصادی فوق‌العاده برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد نباید از ماموریت اقتصادی خود عدول کرده و در مسائل امنیتی ورود کنند، یادآور شد: در برخی موارد تفکیک لازم در ماموریت‌ها و وظایف مناطق آزاد صورت نگرفته و گاهی نیز مداخلات ناخواسته‌ای بین سازمان‌های مناطق آزاد و سایر نهاد‌های مستقر در منطقه روی می‌دهد.

خرّم با اشاره به اینکه مناطق آزاد، فرصت بی‌مانندی برای شکستن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه کشورمان هستند، گفت: خوشبختانه در استان آذربایجان‌شرقی تعامل خوبی بین منطقه آزاد ارس و مدیریت استان وجود دارد و ما از فعالیت‌های این منطقه به‌ویژه در حوزه دانش بنیان حمایت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: نقش منطقه آزاد ارس در توسعه روابط ایران و آذربایجان

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور هم در این دیدار ابراز امیدواری کرد با تدابیر مدیریت ارشد استان در دولت سیزدهم، ماموریت‌های تعریف شده منطقه آزاد ارس با جدیت بیشتری پیش برود.

حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به اینکه تراز تجاری مناطق آزاد در دولت سیزدهم مثبت شده است، متذکر شد: در حال جمع‌بندی جدیدی از ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور هستیم و معتقدیم که باید در مناطق آزاد، کار‌ها را با همدلی پیش ببریم.

در این دیدار مسائل مرتبط با وحدت مدیریت در مناطق آزاد، فعالیت‌های گمرکی مبتنی بر ماده ۶۵ و تعدد تصمیم‌گیری نهاد‌های مستقر در مناطق آزاد بررسی شد.

نقشه راه مشخصی برای مناطق آزاد نداریم
نقشه راه مشخصی برای مناطق آزاد نداریم

منبع: فارس ، اقتصاد24

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=11724