نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مناطق آزاد جدید

نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مناطق آزاد جدید

مجمع تشخیص مصلحت نظام:

افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (مصوبه مناطق آزاد جدید) مغایر سیاست‌های کلی نظام است

نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درمورد لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی، اصلاح محدوده دو منطقه آزاد تجاری صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی

در اظهارات قبلی هیات عالی نظارت، آن قسمت از لایحه که به ایجاد مناطق آزاد جدید پرداخته است، به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی، مغایر بند 17 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و به دلیل توسعه جغرافیایی مناطق آزاد به جای توسعه حوزه عمل آن ها، فاقد انطباق با بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تشخیص داده شده بود. آن بخش از لایحه نیز که مناطق ویژه اقتصادی جدید را ایجاد می کند، به دلیل تبعیض آمیز بودن، مغایر بند 1 جز د سیاست های کلی آمایش سرزمین اعلام شده بود.

با توجه به این که مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی متضمن تغییری در راستای رفع مغایرت ها و عدم انطباق فوق الذکر نیست، هیات عالی نظارت بر نظر سابق خود تاکید مجدد دارد.

نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درمورد طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی

مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب لایحه مناطق آزاد (مذکور در بند قبل)، بخشی از مفاد آن را مستقلا در طرحی با عنوان طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی درج کرده و در جلسه مورخ 1 بهمن 1398 به تصویب رسانده و از این طریق مجوز تاسیس نود (90) منطقه ویژه اقتصادی را در استان های مختلف کشور صادر کرده است. بر این اساس، مبنیا بر اظهار نظر قبلی هیات عالی در مورد “لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی، اصلاح محدوده دو منطقه آزاد تجاری صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی”، طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی نیز که مفاد آن برگرفته از لایحه مورد اشاره است، مغایر بند 1 جز د سیاست های کلی آمایش سرزمین اعلام می شود.

نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مناطق آزاد جدید

 

3 ديدگاه

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=6163