میزبانی کیش از شرکت‌های فناور و استارتاپی

میزبانی کیش از شرکت‌های فناور و استارتاپی

چه زیرساخت‌هایی در منطقه آزاد کیش برای تسهیل توسعه کسب و کارها ایجاد شده است؟

جزیره کیش با مساحتی حدود 91 کیلومتر مربع کیش دومین جزیره بزرگ خلیج‌فارس است. این جزیره از نظر تقسیمات سیاسی و اداری در استان هرمزگان و شهر بندرلنگه قرار دارد. است. ویژگی‌های جغرافیایی کیش مانند قرار گرفتن در منطقه استراتژیک خلیج فارس، آب و هوای مطبوع در 8 ماه سال و داشتن سواحل مرجانی، مزیت‌های گردشگری و تجاری برای این ایجاد کرده است.

منطقه آزاد کیش که 9150 هکتار وسعت دارد، در سال ۱۳۶۹ تاسیس شده و شامل جزایر کیش، هندرابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است. اداره امور این منطقه آزاد برعهده سازمانی است که مسئولیت‌هایش از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشور تهیه و تصویب شده‌است. کیش از اولین مناطق آزاد ایران است و شهرت اصلی‌اش به دلیل ارائه خدمات تفریحی – گردشگری است. این جزیره از لحاظ تاریخی دارای سوابق بازرگانی است به طوری که مرکز ارتباطات بازرگانی بین هندوستان، ایران و بین‌النهرین به‌شمار می‌آمده‌است.

مزیت‌های منطقه آزاد کیش برای راه اندازی کسب و کار

هدف از تاسیس مناطق آزاد پیشروی از نظر زیرساخت­‌های روزآمد و ایجاد محیط کسب و کاری شفاف، آسان، رقابتی و جذاب برای سرمایه­گذاری است. ایجاد مناطق آزاد به توسعه اقتصاد ملّی و تقویت پیوندهای راهبردی با اقتصادهای منطقه­ای و بین­المللی کمک می‌کند و الگوی سایر مناطق کشور در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می­شود. منطقه آزاد کیش در تحقق چنین چشم‌اندازی سهم بسزایی دارد.

منطقه آزاد کیش ظرفیتی اساسی است برای ایجاد محیط ­کسب و کاری متمایز و با مدیریت کارآمد و یک­پارچه است چرا که امکان فراغت از دیوان­ سالاری‌های مرسوم سرزمین‌های اصلی در آن وجود دارد و امتیازاتی نظیر برخورداری از آزادی­ ورود و خروج سرمایه و سود فعالیت­‌های اقتصادی، مقررات اختصاصی اشتغال، مشوق­‌های مالی، معافیت‌های مالیاتی، مبادلات تجاری خارجی مستثنی از مقررات ملی صادرات و واردات گمرکی و بی ­نیازی از دریافت روادید ورود برای اتباع خارجی، توسعه کسب و کار در این محیط را نسبت به سرزمین اصلی تسهیل کرده است.

مزایای منحصر به فرد منطقه آزاد کیش را می­توان این­گونه برشمرد: جاذبه‌های گردشگری و تعدد بازدیدکنندگان خارجی، دسترسی به آب‌های آزاد، موقعیت استراتژیک و مجاورت با میدان‌های نفتی عسلویه، منابع انرژی مستقل از سرزمین­‌های اصلی، خطوط هوایی مستقل و سطح بالای امنیت اجتماعی. برای بهبود و تسهیل فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد تجاری کیش، مزایا و زیرساخت‌هایی تدارک دیده شده است:

  • 20 سال معافیت مالیاتی برای هر نوع فعالیت اقتصادی
  • تشریفات آسان برای صادرات مجدد و ترانزیت محصولات
  • صادرات محصولات به خارج از کشور بدون مالیات گمرکی و بندری
  • معافیت واحدهای تولیدی از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی
  • ضمانت قانونی و پشتیبانی از سرمایه گذاری‌های خارجی
  • امکان ثبت شرکت با 100٪ مالکیت خارجی
  • ورود و خروج رایگان برای سرمایه و بهره سرمایه
  • امکان ترانزیت محصولات به آسیای میانه و کشورهای همسایه با بیش از 400 میلیون نفر جمعیت
  • امکان اسکان کشتی‌هایی با ظرفیت 12000 تن در حال حاضر و 35000 تن در آینده­ای نزدیک
  • آداب و رسوم مستقل در مناطق آزاد از نقطه اتصال به بازارهای بین المللی

اقدامات جاری برای تسهیل ایجاد و توسعه کسب و کار در کیش

با اصلاح ساختار شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش و انطباق با موازین سازمان بورس و اوراق بهادار، طرح بزرگ ترمینال مسافربری هوایی با خرید تجهیزات خارجی مورد نیاز در مسیر تکمیل قرار گرفته است که امسال به بهره برداری خواهد رسید. این ترمینال که ظرفیت جابجایی 6 میلیون مسافر در سال را دارد، از بهترین ترمینال‌های کشور خواهد بود و زیرساخت‌های لازم برای توسعه خصوصا در بخش گردشگری را فراهم خواهد کرد.

احداث بندر و اسکله 35 هزارتنی، ظرفیت تجاری و ترانزیتی این جزیره را افزایش خواهد داد. از محل خاکبرداری و لایه برداری‌های این پروژه، یک جزیره جدید در کنار کیش احداث خواهد شد که خود بستری جدید برای ارزش آفرینی خواهد بود.

در حوزه فناوری اطلاعات، پروژه فیبرنوری جزیره کیش با هدف ایجاد زیرساخت‌های کیفیت‌بخشی به ارتباطات کسب‌وکارها، بهبود شرایط ارتباطی شهروندان و تحقق ایده شهر هوشمند به انجام رسیده است.

تاسیس صندوق‌های سرمایه گذاری “زمین و ساختمان” و “املاک و مستغلات” و همچنین طرح عرضه سهام کیش ایر نیز اقداماتی هستند که به منظور استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در کیش انجام شده است.
برج نوآوری کیش آماده میزبانی از شرکت‌های فناور و استارتاپی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس ماموریت‌های کلانی که در جهت توسعه و تقویت زیست بوم نوآوری و اقتصاد دانش بنیان دارد، حمایت از ایجاد مراکز نوآوری را در دستور کار خود قرارداده است که یکی از این مراکز، «برج نوآوری کیش» است. برج نوآوری کیش طی تفاهم­نامه سه جانبه بین این معاونت، صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان منطقه آزاد کیش ایجاد شده است و بر اساس مکانیزم­‌هایی، در اختیار شرکت­‌های دانش بنیان، شرکت‌های خلاق و شرکت‌­هایی که مستقر در پارک‌های علم و فناوری سراسرکشور هستند، قرار خواهد گرفت.

مرکز نوآوری کیش
مرکز نوآوری کیش

با توجه به مزیت­‌های کیش از جمله مشوق‌های قانونی متنوع، تعدد دانشگاه‌ها، دانشجویان، شرکت‌های بزرگ و کوچک تولیدی و خدماتی، دسترسی آسان به بازارهای بین المللی، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری، حجم بالای سرمایه گذاری داخلی و خارجی، انتظار می‌رود که توسعه این برج سکوی صادراتی مناسبی برای کالاها و خدمات شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کند و از این طریق فعالیت این کسب و کارها را رونق بخشد.

فناوری‌های مالی، حمل و نقل هوشمند، گردشگری، شهر هوشمند، پسماند و محیط زیست، دریایی و دریانوردی از حوزهای اولویت­داری هستند که برای پذیرش شرکت‌های نوآور در برج فناوری کیش تعیین شده است.. نهادهای زیست ‌بوم نوآوری شامل شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و یا دارای سابقه استقرار در پارک‌های علم و فناوری و شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند مستقیماً درخواست خود را برای حضور در این برج به سازمان منطقه آزاد کیش ارائه نمایند.

برج مذکور در یازده طبقه با مساحتی حدودا 8000 متر مربع و در بهترین نقطه جغرافیایی کیش بنا شده است که بر اساس اولویت و نیازهای فناورانه منطقه و فضای مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.

میزبانی کیش از شرکت های فناور و استارتاپی
میزبانی کیش از شرکت‌های فناور و استارتاپی

منبع » اکوموتیو

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=10534