منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، هشتمین و از پیشرفته ترین مناطق آزاد کشور می‌شود

منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، هشتمین و از پیشرفته ترین مناطق آزاد کشور می‌شود

مراسم امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد؛ مرتضی بانک:منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، هشتمین و از پیشرفته ترین مناطق آزاد کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از پایگاه خبری فرینا، در مراسم امضاء این تفاهم نامه که روز 8 تیرماه سال جاری با حضور «مرتضی بانک» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی برگزار شد بر ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی حداکثری وزارت راه و شهرسازی با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برای تبدیل مجموعه فرودگاه امام خمینی، بویژه منطقه آزاد شهر فرودگاهی به قطب اول حمل و نقل بار و قطب دوم حمل و نقل مسافری منطقه تاکید شد.

منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی عوامل مهم توسعه تجاری و لجستیکی را داراست

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سرزمینی نفیس برای تولید و تجارت رقابتی است و اگر سرمایه‌گذاران در کشورهای همسایه به این منطقه بیایند، زمین در اختیار آنها گذاشته خواهد شد.

محمد اسلامی افزود: امروز و در ایام دهه کرامت، سنگ بنای یک اقدام موثر اقتصادی با هدف شکوفایی اقتصاد کشور رقم خورده است.
اسلامی اضافه کرد: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی، در کنار پایتخت قرار دارد و تمام عوامل مهم توسعه اعم از لجستیک و تجارت و نزدیکی به پایتخت را دارد. به گفته او، منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی(ره) می‌تواند به عنوان بستری برای انواع تولیدات دانش بنیان و رقابتی باشد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هدف ما برای توسعه منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، تبدیل این منطقه به سرزمینی برای تولید با ارزش افزوده و گرفتن سهم تجاری خود از منطقه است.

اسلامی با اشاره به اینکه چندین سال بود مصوبات منطقه آزاد شهر فرودگاهی فقط روی کاغذ بود، گفت: از سال گذشته و با استقرار گمرک در این منطقه و دریافت کد گمرکی و همزمان دعوت و مذاکره با سرمایه گذاران، این منطقه امروز به مرحله مهمی رسیده است.

او از تجار و بازرگانانی که در کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری کرده‌اند دعوت کرد تا به منطقه ویژه اقتصادی شهر امام خمینی(ره) مراجعه کنند و گفت: زمین در اختیار همه سرمایه گذاران گذاشته خواهد شد.

وزیر راه تاکیدکرد که منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی، یک منطقه نفیس و ویژه در کنار پایتخت است که خدمات ارزان و مهمی را به تجار و بازرگانان اعطا خواهد کرد تا بتواند سهم خود را از بازار جهانی کسب کند.

اسلامی با بیان اینکه در این مدت از لجستیک هوایی غفلت کردیم، افزود: توسعه منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی فرصتی برای تجار و بازرگان و شکل گیری تجارتی رقابتی و کارآمد در جهت اخذ سهم ایران از لجستیک هوایی است.

تجارت خرد در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) انجام نخواهد شد

مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با تبریک دهه کرامت گفت: منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل همجواری با پایتخت و استقرار در یکی از مهمترین پایگاه‌های لجستیکی کشور، به یکی از مناطق آزاد مهم کشور تبدیل خواهد شد.
مرتضی بانک افزود: با اقدامات موثری که انجام شده، مثل استقرار گمرک و انجام فنس کشی کامل محدوده منطقه آزاد جهت گیری‌های مشخصی برای فعالیت در حوزه لجستیک و صنعت، بخصوص در بخش فناوری‌های نو، توسعه منطقه با سرعت بالایی در حال انجام است.

او ادامه داد: با ظرفیتی که در منطقه آزاد فرودگاهی بر اساس قانون برنامه تعیین و تصویب شد، امیدواریم با بهره‌مندی از قانون حقوقی چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از این ظرفیت در مسیر تحقق اهداف توسعه ای کشور بیش از پیش بهره‌برداری شود.
مشاور رییس جمهور، فعالیت لجستیکی و صنعتی را محور اصلی فعالیت در این منطقه عنوان کرد و گفت: در حوزه بازرگانی و تجارت خرد هیچ اقدامی در این منطقه صورت نخواهد گرفت و این ویژگی مناسب تری را برای رسیدن به اهداف بلند منطقه فراهم خواهد کرد.

مرتضی بانک افزود: با امضای این تفاهم نامه شاهد عملیاتی شدن فعالیت هشتمین منطقه آزاد کشور هستیم و این موضوع شرایط بسیار خوبی را برای تسهیل تجارت، فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید و کاهش اثرات تحریم فراهم می‌کند که می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی از دستگاه‌های مهم و استراتژیک کشور محسوب می‌شود و در حوزه لجستیک و با توجه به موقعیت کشور ایران شرایطی ویژه و استثنایی دارد. خوشبختانه برنامه‌های هدفمندی برای ایفای نقش ترانزیت و استفاده از ظرفیت لجستیک در این وزارتخانه تعریف شده و مرحله به مرحله در حال اجرا است.

او همچنین به تفاهم نامه اخیر سازمان بنادر و دریانوری با سازمان منطقه آزاد چابهار با محوریت اداره بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در این منطقه نیز اشاره کرد و افزود: با مصوبه مجلس شورای اسلامی برای الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار، ظرفیت منطقه در اختیار این دو بندر قرار می‌گیرد و امکاناتی که از این ظرفیت فراهم می‌شود در راستای افزایش نقش لجستیکی بخصوص ارتباط جنوب به شمال فراهم می‌شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: افزایش نقش اصلی لجستیکی و ترانزیتی کشور آثار بسیار ارزشمندی را برای کشور خواهد داشت.
مرتضی بانک افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با تصویب طرح جامع این منطقه فرودگاهی، به صورت دقیق و فنی از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم و در جهت تسهیل شرایط عبور از گذار تحریم، این اقدام برای منافع کشور و فعالان اقتصادی کشور موثر و سازنده باشد.

منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی یک هاب باری و مسافری است

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز در این مراسم گفت: قرار است منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) طبق برنامه ریزی‌های انجام شده به عنوان هاب اول باری و هاب دوم مسافری تبدیل شود و به عنوان موتور محرک اقتصادی به توسعه حمل و نقل کشور کمک کند.
محمدمهدی کربلایی افزود: ظرفیت قانونی منطقه آزاد شهر فرودگاهی سابقه ای ده ساله دارد و افتتاح منطقه در سال ۱۳۹۷ توسط ریاست محترم جمهوری انجام شد.
کربلایی گفت: شکل گیری ظرفیت بزرگ قانونی منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان یک مرکز اقتصادی، واردات کالاهای با ارزش بالا و حجم کم صادرات، تولید دانش بنیان و همچنین سرمایه گذاری و مرکز ایجاد اشتغال با کمک دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح شود.
وی از مزایای منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نسبت به سایر مناطق آزاد در مجاورت پایتخت، دو بزرگراه، خط ریلی، مرز ۵ استان مهم کشور و دو هتل بین المللی با ظرفیت بالا و خط مترو نام برد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: فرودگاه بین المللی به عنوان یک ارزش و پشتوانه برای منطقه آزاد در نظر گرفته شود. همچنین به دنبال ایجاد هم افزایی با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برای توسعه و رونق منطقه آزاد فرودگاهی هستیم تا از این ظرفیت استفاده شود.
کربلایی، شکل‌گیری صنایع مختلف مثل صنایع MRO، صنایع پشتیبان برای‌ هاب حمل و نقل و صنایع جذب فناوری‌های ارتقای کیفیت خدمات فرودگاهی و صنایع خلاق را از دیگر برنامه‌های این منطقه برشمرد.

گفتنی است؛ در این تفاهم‌نامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می‌تواند به منظور اجرای قانون «چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی» و «قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی»، نسبت به تشکیل شرکت منطقه آزاد شهر فرودگاهی دارای استقلال مالی، مدیریتی و استخدامی‌ اقدام نماید.
همچنین بهره‌وری از امتیازات و تسهیلات قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی در محدوده‌های ۱۵۰۰ هکتاری منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتاری منطقه ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی و اداره این مناطق برابر قوانین مربوط و مقررات مصوب شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط (هیئت وزیران) از جمله مواردی است که طرفین به تفاهم مشترک رسیدند.

همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در اجرای قوانین و مقررات مربوط به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با شرکت شهر فرودگاهی تا زمان تأسیس شرکت سازمان منطقه آزاد، تخصیص سهمیه واردات کالاهای تجاری از منطقه آزاد شهر فرودگاهی به سرزمین اصلی همانند سایر مناطق آزاد، از ابتدای سال ۱۳۹۹، از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

همچنین کلیه هزینه‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از محل منابع درآمدی سازمان‌های مناطق آزاد، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، مبلغ معادل (۱.۵) درصد از تمامی درآمدهای سالانه منطقه آزاد شهر فرودگاهی را به عنوان سهم دبیرخانه به حساب دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی واریز خواهد شد.

منطقه-آزاد-فرودگاه-امام-خمینی-هشتمین-منطقه-آزاد-کشور

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=8030