مناطق آزاد به مراکز خرید تبدیل شده‌اند

مناطق آزاد به مراکز خرید تبدیل شده‌اند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از رشد بی‌رویه مناطق آزاد گفت که این مناطق به مراکز خرید تبدیل شده‌اند.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز، درباره رشد بی‌رویه مناطق آزاد تجاری در کشور اظهار کرد: اگر گسترش مناطق آزاد در کشور با منطق همراه باشد هیچ مشکلی برای کشور در بر نخواهد داشت؛ یعنی براساس آنچه که در قانون پیش‌بینی شده و در راستای افزایش تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری باشد.

وی گفت: اما اگر مناطق آزاد به دروازه واردات تبدیل شود، قطعاً به زیان اقتصاد کشور و تولید داخلی خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با ابراز تأسف از این‌که کلیت قانون در مناطق آزاد اجرا نمی‌شود، افزود: مجلس یازدهم در حال انجام اصلاحاتی در قانون مناطق آزاد است تا از نظر اجرایی با کمترین مشکل همراه باشد.

طغیانی ادامه داد: اگر مرّ قانون اجرا شود و فلسفه وجودی مناطق آزاد حفظ شود، اصلاً تعداد مناطق آزاد روزبه‌رو افزایش هم یابد، ولی الان با وضعیتی که مناطق آزاد دارند، متأسفانه فقط به مراکز خرید و واردات تبدیل شده‌اند؛ طوری‌که حتی اگر به این مراکز مجوز واردات داده نشود، نمی‌توانند هزینه‌هایشان را تأمین کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر به خاطر اینکه مناطق آزاد از فلسفه وجودی خود فاصله گرفته‌اند، توسعه این مناطق بیش از این به نفع کشور نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی بیان داشت: در دولت‌های مختلف به نحوی شاهد رشد بی‌رویه مناطق آزاد بوده‌ایم و اغلب مجوزهایی که به تشکیل مناطق آزاد ارائه شده، مربوط به دولت سازندگی و تدبیروامید است.

به گزارش تهران نیوز، آیت‌الله آملی لاریجانی اخیراً در دیدار استاندار کرمانشاه با او از توسعه نامتوازن مناطق آزاد در کشور انتقاد کرد و گفت: افزایش نامتوازن و غیرمنطقی مناطق آزاد و ویژه هم اصلاً به مصلحت کشور نیست و آسیب‌هایی را به همراه دارد که باید در ایجاد مناطق جدید آزاد و ویژه به این آسیب‌ها توجه کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییر رویکرد برخی از این مناطق از صادرات به واردات و تغییر کاربری اراضی واقع در این مناطق را دو معضل جدی پیش روی مناطق آزاد و ویژه بر شمرد.

مناطق-آزاد-به-مراکز-خرید-تبدیل-شده-اند
مناطق-آزاد-به-مراکز-خرید-تبدیل-شده-اند

منبع » تهران نیوز

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=10358