مناطق آزاد بهترین فرصت برای سرمایه گذاری/ ایرادات شورای نگهبان به لایحه گسترش مناطق آزاد منطقی بود

مناطق آزاد بهترین فرصت برای سرمایه گذاری/ ایرادات شورای نگهبان به لایحه گسترش مناطق آزاد منطقی بود

«صدیف بدری» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: منطقه آزاد تجاری – صنعتی برای استان‌ های مرزی و کمتر توسعه‌یافته به عنوان یک محرک قوی رشد و توسعه است.

وی همچنین اظهارداشت: لایحه ای که دولت برای گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود شامل ۸ منطقه آزاد تجاری و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی بود.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات یک فوریت این لایحه در سال ۱۳۹۵ و جزئیات آن در سال ۱۳۹۶ تصویب شد منتها لایحه مزبور رفت و برگشت های متعددی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی داشته است.

وی افزود: بیشتر بحث در این زمینه مربوط به الحاقیه های مجلس به عنوان مناطق ویژه اقتصادی که ایجاد آن توسط بخش خصوصی بود.

بدری بیان داشت: مجلس آبان ماه سال گذشته این موضوع را با جدا کردن مناطق ویژه اقتصادی به عنوان یک «طرح جداگانه» و لایحه دولت را هم به عنوان یک «لایحه جداگانه» برطرف و در ضمن ایرادات شورای نگهبان هم رفع شد.

ایراد جدید شورای نگهبان در قالب سیاست های کلی اقتصادی نظام بر اساس اصل ۱۱۰

وی ادامه داد: متاسفانه شورای نگهبان بر خلاف نظرات قبلی خود ایراد جدیدی در قالب سیاست های کلی اقتصادی نظام بر اساس اصل ۱۱۰ به این لایحه گرفته است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قوانین موجود شورای نگهبان نمی توانست ایراد جدیدی بگیرد.

وی افزود: این هفته در کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیم گیری خواهد شد که این لایحه به مصلحت نظام برود یا اصلاحیه آن انجام شود.

بدری بیان داشت: یکی از برنامه های جدی کشور و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری بحث تهیه طرح آمایش سرزمین است.

وی اضافه کرد: واقع امر اینکه در راستای آمایش سرزمین استعداد ها و ظرفیت های هر منطقه احصا تا بر اساس قابلیت ها و توان های اقتصادی سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد.

طی این سال‌ها شهر تهران جاذب سرمایه و امکانات بوده

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه کشور در طول ۴۰ سال گذشته در راستای توسعه متوازن و ایجاد عدالت در توزیع امکانات کارکرد عملیاتی و بازخورد مناسبی نداشته و بیشتر کلان شهرها جاذب سرمایه بوده اند.

وی افزود: طی این سال ها شهر تهران جاذب سرمایه و امکانات بوده در کنار خالی کردن مرزها و استان های کم برخورداری مثل استان اردبیل و روستاها بدون شک این جهت گیری مشکلات کلان شهرها به خصوص تهران را بیشتر خواهد کرد.

بدری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا اصرار نمایندگان مجلس برای گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این شرایط به خاطر اینکه می توان تحریم را دور زد آیا ایجاد مناطق آزاد با این هدف طراحی و ایجاد می شوند، اظهارداشت: این مناطق جدا از دور زدن تحریم ها در بحث توسعه سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و صادرات بسیار نقش آفرین هستند.

وی همچنین به طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی اردبیل اشاره کرد و یادآورشد: منطقه آزاد تجاری – صنعتی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ های توسعه این استان مطرح بوده و با ایجاد آن همگان شاهد توسعه همه ‌جانبه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه خواهند بود.

مرتضی شجاعی کارشناس اقتصادی حوزه مناطق آزاد: ایرادات شورای نگهبان در خصوص لایحه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منطقی و بجا بوده است

«مرتضی شجاعی» کارشناس اقتصادی حوزه مناطق آزاد نیز در این برنامه گفت: لایحه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سال ۱۳۹۵ از سوی دولت راهی مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: این لایحه یکبار طی سال ۱۳۹۷ در مجلس تصویب می‌شود اما از طرف شورای نگهبان برگشت می خورد.

این کارشناس اقتصادی در حوزه مناطق آزاد گفت: ایرادات شورای نگهبان در خصوص لایحه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منطقی و بجا بوده است.

وی افزود: ایرادی که شورای نگهبان گرفته بود اینکه لایحه تغییرات گسترده ای دارد که بعد این لایحه در مجلس تفکیک می شود.

شجاعی بیان داشت: اتفاق جالبی که می افتد اینکه فقط چند روز پس از موضوع افزایش قیمت بنزین و نارضایتی های پیرامون آن مجلس دوباره لایحه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را مطرح و تصویب می کند.

وی ادامه داد: در نخستین مرتبه تصویب این لایحه طی سال ۱۳۹۷ هیئت عالی نظارت هم در کنار شورای نگهبان نظرات خودرا ارائه می کند و می گوید لایحه گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دولت با بند ۱۱ و ۱۷ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین یکی از بندهای آمایش سرزمینی مبنی بر گسترش تبعیض مغایرت دارد.

این کارشناس اقتصادی در حوزه مناطق آزاد گفت: برخی ها می گویند اگر گسترش پهنه معافیت ها و گسترش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور نمود عملی پیدا کند حسن انجام این کار اینکه در شرایط تحریم می توان تحریم ها را دور زد و فرصت های منطقه ای ایجاد کرد.

وی افزود: اگر این بار تصویب لایحه و طرح مزبور اتفاق بیفتد برای پنجمین بار است که مجلس دهم روی این موضوع اصرار می کند که خیلی عجیب به نظر می رسد.

شجاعی اظهارداشت: هیئت عالی نظارت برای چهارمین بار که مصوبات مجلس را در این زمینه رد می کند اعلام داشته ایراداتی که بار اول گرفته همچنان به قوت خود پابرجاست.

وی ادامه داد: در ماده (۶) برنامه پنجساله ششم توسعه تصریح شده تخفیف و تعدیل مالیاتی در طول این برنامه بطورکلی ممنوع است.

دولت با مشکل تامین بودجه مواجه است

این کارشناس اقتصادی در حوزه مناطق آزاد گفت: از یک طرف دولت با مشکل تامین بودجه مواجه است و از سمت دیگر اقتصاد کشور بواسطه تحریم ها تضعیف، درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته و شیوع بیماری کرونا هم مزید بر علت شده در چنین شرایطی برخی ها می خواهند پهنه معافیت های مالیاتی را افزایش دهند که جایی بر سئوال و شگفتی دارد.

وی به رادیو اقتصاد افزود: فعالیت مناطق آزاد در ایران ۳۰ سال پیش با سه منطقه در کشور کلید خورد.

۷۰ درصد تراز تجاری مناطق آزاد واردات است

شجاعی یادآورشد: کارنامه عملکرد مناطق آزاد حداقل در شش ساله اخیر نشان می دهد که ۷۰ درصد تراز تجاری این مناطق واردات بوده یعنی این مناطق طی این سال ها ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار واردات و تنها چهار میلیارد و ۸۰ میلیون دلار صادرات داشته اند که این عدد به حدی کوچک است که به هیچ وجه قابل قیاس با عملکرد سرزمین اصلی نیست.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

صدیف-بدری-مناطق-آزاد-بهترین-فرصت-سرمایه-گذاری

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=7289