معافیت مالیات بر ارزش افزوده و فرار مالیاتی در مناطق آزاد

معافیت مالیات بر ارزش افزوده و فرار مالیاتی در مناطق آزاد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اعطای معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد به فرار مالیاتی منجر شده است، گفت: انبارهای تهران مملو از اجناس مناطق آزاد است که اگر بر آن‌ها مالیات وضع می‌شد درآمد چشمگیری نصیب دولت می‌کرد.

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره معضل فرار مالیاتی ناشی از معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم دولتمردان تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که به نوعی فرار مالیاتی را به دنبال دارد؛ به عنوان مثال شاید برای رونق صادرات لازم باشد، مناطق آزاد برای مدت محدود و مشخصی دارای معافیت مالیاتی باشند اما به شکل نامحدود معافیت دادن به این مناطق، واقعا تعجب آور و غیر اصولی است.

معافیت‌های مالیاتی ابزاری علیه خزانه کشور

وی ادامه داد: جالب‌تر آنجایی است که به موازات معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد، مناطق محروم در سرزمین اصلی نیز از معافیت مالیاتی نامحدود برخوردار هستند، این در حالی است که اگر بتوانیم از سرمایه‌گذاران در مناطق محروم منصفانه مالیات اخد کنیم و عواید حاصل از آن در مناطق محروم بازتوزیع شود؛ نتیجه بهتری نسبت به روش فعلی حاصل خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت درآمدهای مالیاتی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، گفت: پر واضح است که با در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی گوناگون، عملا کشور از این منبع مهم درآمدی محروم خواهد شد و قطعا در شرایط جنگ اقتصادی کنونی دچار مشکل می‌شویم.

معافیت‌های مالیاتی باید چه شرایطی داشته باشند؟

وی با تاکید بر اینکه اصولا با هر نوع معافیت مالیاتی مخالف هستم، گفت: حتی اگر تصمیم دولت بر اعمال بخشودگی مالیاتی برای برخی بخش‌های اقتصادی باشد، باید هر نوع معافیت مالیاتی به صورت «هوشمندانه»،«مشروط»،«محدود» و بر اساس «شرایط بومی و جغرافیایی» هر منطقه لحاظ شود.

یوسفیان ملا در ادامه گفت: مثلا فعال اقتصادی که در خاش سرمایه گذاری می‌کند با فردی که در زاهدان سرمایه گذاری می‌کند نباید معافیت مالیاتی یکسان داشته باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه معافیت‌های مالیاتی باید هوشمندانه به بنگاه‌های اقتصادی تخصیص پیدا کند، گفت: در مناطق آزاد امتیازات و معافیت‌هایی برای صادرات و واردات در نظر گرفته شده تا تولید رونق پیدا کند، به این ترتیب باید به تناسب میزان تولید و صادرات بنگاه‌های اقتصادی، برای آن‌ها معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود.

* معافیت مالیاتی که انبارهای تهران را مملو از کالاهای مناطق آزاد کرده است

وی با بیان اینکه درآمد مالیاتی ناشی حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد چشمگیر خواهد بود، گفت: اگر بخواهم ملموس برای شما تشریح کنم باید ارجاعتان بدهم به انبارها و مغازه‌های تهران که مملوء از لوازم خانگی و سایر کالاهای مصرفی است که اگر پرس و جو کنید، متوجه می شوید اکثرا از طریق مناطق آزاد تامین شده است.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا از مناطق آزاد اینگونه سوء استفاده نمی‌شود، گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که هوایپما در منطقه آزاد در نزدیکی تهران فرود می‌آید و به دنبال آن تعداد قابل توجهی تلویزیون بدون پرداخت عوارض کامل گمرکی و مالیات وارد بازار می‌شود.

نمایندگانی که منافع منطقه‌ای را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند

یوسفیان‌ملا فضای صحن علنی مجلس در خصوص حذف یا تمدید معافیت‌ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد را اینگونه توضیح داد: آن نمایندگانی که در حوزه انتخاباتی‌شان منطقه آزاد است، معمولا به خاطر ملاحظات مردم منطقه‌شان کمتر صحبت می‌کنند اما نمایندگانی که کاملا در جریان موضوع عواقب معافیت‌های مالیاتی در این مناطق هستند و مصالح کشور برای‌شان در اولویت قرار دارد، کاملا با حذف این معافیت موافق هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر مناطق آزاد به عنوان مراکز صادرات کالا به کل ایران شناخته می‌شوند، گفت: متاسفانه ورود کالاهای قاچاق از مناطق آزاد به سرزمین اصلی در زیر لوای رانت معافیت‌های مناطق آزاد توجیه می شود و زشتی و قبح واردات کالاهای قاچاق از مبادی غیر رسمی را ندارد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=5187