قرار نگرفتن آستارا در لیست مناطق آزاد با هیچ منطقی قابل‌توجیه نیست

قرار نگرفتن آستارا در لیست مناطق آزاد با هیچ منطقی قابل‌توجیه نیست

به گفته نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی، شهرستان آستارا با دارا بودن سه مرز فعال دریایی، زمینی و ریلی با فاصله نزدیک به شهرهای باکو و آستاراخان در نقطه اتصال کریدور شمال-جنوب در ردیف مناطق آزاد قرارنگرفته و این با هیچ منطقی قابل‌توجیه نیست.

غلام‌رضا مرحبا نماینده شهرستان آستارا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تجربه بسیاری از کشورها، به‌ویژه کشورهای همسایه ایران ازجمله ترکیه که با وجود داشتن اقتصاد باز، دارای 27 منطقه آزاد است، نشان می‌دهد که با مدیریت بهتر مناطق آزاد می‌توان به اهداف از پیش تعیین‌شده دست یافت.

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی ایجاد مناطق آزاد را بهترین راهکار جهت توسعه تجارت، صنایع، گردشگری و تبادل فناوری عنوان کرد و افزود: عدم‌‌موفقیت مناطق آزاد در ایران ریشه در ضعف مدیریت، برنامه‌ریزی و نقص در جانمایی صحیح آن دارد که این موضوع در جای خود موردبررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه به جای پاک کردن صورت مسأله؛ مشکلات ساختاری، برنامه‌ریزی مدیریتی و جانمایی مناطق آزاد باید مرتفع شود، گفت: متأسفانه شواهد نشان می‌دهد هم‌چنان همان راه اشتباه گذشته را ادامه می‌دهیم و مناطق آزاد استان گیلان از مصداق بارز این ادعا است.

به گفته نماینده مردم شهرستان آستارا در یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی، ایده اولیه منطقه آزاد استان گیلان و استفاده از ظرفیت تمام استان، ایده بسیار جالب و کارآمدی است، اما جانمایی مناطق نشان می‌دهد گویا غیر از موارد فنی، موقعیت جغرافیایی، ظرفیت‌های تجاری و موقعیت ژئوپولوتیک منطقه دخیل بوده است.

وی با بیان اینکه مناطقی که شرایط اولیه جهت ایجاد مناطق آزاد را دارا نیستند؛ جزء این مناطق انتخاب شده‌اند، افزود: شهرستان آستارا با دارا بودن سه مرز فعال دریایی، زمینی و ریلی با فاصله نزدیک به شهرهای باکو و آستاراخان در نقطه اتصال کریدور شمال-جنوب در ردیف مناطق آزاد قرارنگرفته و این جای پی‌گیری دارد.

مرحبا با اشاره به اینکه قرار نگرفتن شهرستان مرزی و گردشگرپذیر آستارا در لیست مناطق آزاد استان گیلان با هیچ منطقی قابل‌توجیه نیست، تصریح کرد: اگر به دنبال بهره‌وری مطلوب از مناطق آزاد و سوددهی مناسب آن در سطح استان هستیم طرح فوق باید سریعاً اصلاح شود.

غلامرضا-مرحبا-منطقه‌آزاد-آستارا

منبع: فارس

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=7890