فیلم: اصرار دولت بر افزایش مناطق آزاد / لایحه‌ای که چندبار بین مجلس و شورای نگهبان دست به دست شد!

فیلم: اصرار دولت بر افزایش مناطق آزاد / لایحه‌ای که چندبار بین مجلس و شورای نگهبان دست به دست شد!

اصرار دولت دوازدهم بر افزایش تعداد مناطق آزاد در سال 95 منجر به ارسال لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد و دوازده منطقه ویژه اقتصادی به مجلس شد. عزم دولت در افزایش مناطق آزاد فراتر از این لایحه بود و این راستا لایحه‌هایی دیگر مانند افزایش وسعت مناطق آزاد ارس و چابهار و انزلی و همچنین لایحه ایجاد مناطق آزاد سرخس و مازندران نیز از طرف دولت به مجلس ارسال شد. از طرف دیگر نمایندگان مجلس دهم نیز نیز هم‌راستا با دولت، موافق افزایش تعداد و وسعت مناطق آزاد بودند و هر بار لایحه‌های مربوط به افزایش تعداد و وسعت مناطق آزاد را تصویب و راهی شورای نگهبان کردند.

روند مصوبه افزایش مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در مجلس دهم تا 27 آبان 98

بر خلاف دولت و مجلس، شورای نگهبان با افزایش تعداد مناطق آزاد مخالفت بود و با لایحه‌های مربوط به افزایش مناطق مخالفت کرد.

نظر شورای نگهبان درمورد مصوبه افزایش مناطق آزاد و ویژه +سند

اعلام نظر شورای نگهبان در مورد لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری – صنعتی گیلان (انزلی)

تایید نشدن لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری مازندران و سرخس – دوغارون در شورای نگهبان

هرچند در این میان لایحه افزایش وسعت منطقه آزاد چابهار تصویب شد. پس از اینکه لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد و چندین منطقه ویژه، سه مرتبه از طرف شورای نگهبان رد شد؛ نمایندگان مجلس دهم در آخرین روزهای کاری خود این لایحه را به عنوان لایحه اختلافیِ مجلس و شورای نگهبان جهت تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلح نظام فرستادند. سرانجام لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید پس از یک سال بررسی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، در عین ناباوری در اردیبهشت‌ماه سال 1400 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد. تصویب این لایحه پس از رد چندباره آن توسط شورای نگهبان و همچنین مخالفت‌های قبلی هیئت نظارت مجمع تشخیص، بسیار تامل برانگیز است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=10487