صادرات منطقه آزاد ماکو 60 میلیون دلار – صادرات منطقه آزاد ارس 271 میلیون دلار در سال 98

صادرات منطقه آزاد ماکو 60 میلیون دلار – صادرات منطقه آزاد ارس 271 میلیون دلار در سال 98

عبدالرحیمی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو خبر داد:

صادرات ۶۰ میلیون دلاری از منطقه آزاد ماکو در سال 98

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس:

صادرات قطعی 126 میلیون دلاری؛ صادرات مجدد 145 میلیون دلاری از منطقه آزاد ارس طی سال 98؛

محمدرضا عبدالرحیمی با اشاره به هدف گذاری افزایش ده درصدی صادرات مناطق آزاد گفت: منطقه آزاد ماکو توانسته به ۸ درصد این هدف دست یابد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای تولید و صادرات در این منطقه وجود دارد افزود: اگر توسعه سرمایه گذاری‌ها اتفاق بیفتد و مواد اولیه واحدهای تولیدی در داخل کشور تامین شود، می‌توان افزایش سطح تولید، میزان صادرات به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه را بسیار افزایش داد.

عبدالرحیمی، فراهم سازی امور زیربنایی و زیرساخت‌های دسترسی را، از مهمترین مولفه‌های مورد نظر برای تولید بیان کرد و گفت: با توجه به این که منطقه آزاد ماکو جوان‌ترین و جدیدترین منطقه آزاد کشور و همچنین وسیع‌ترین است نیازهای زیرساختی برای ایجاد، تکمیل و توسعه به وفور در آن وجود دارد.

وی افزود: اکنون سازمان منطقه آزاد ماکو در حال تکمیل حمل و نقل جاده ای، احداث بزرگراه ۵۰ کیلومتری از ورودی منطقه تا محدوده شهر ماکو و در ادامه ۳۰ کیلومتر دیگر برای اتصال به بازرگان در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان این که بزرگراه ۵۰ کیلومتری از ورودی منطقه تامحدوده شهر ماکو تا شهریور امسال به بهره برداری خواهد رسید گفت: همچنین امور زیربنایی مربوط به تولید و شهرک صنعتی، مهمترین دغدغه در حوزه زیرساختی بوده و همچنین شهرک صنایع سبک منطقه آزاد در حال تکمیل است.

عبدالرحیمی تصریح کرد: تکمیل این زیرساخت‌ها به سرعت در دستور کار است و این موارد می‌تواند زمینه ساز افزایش تولید و جهش تولید باشد.

وی منطقه آزاد ماکو را وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور در میان مناطق آزاد هشت گانه با حدود بیش از ۴۰۰ هزار هکتار مساحت بیان کرد و گفت: این منطقه آزاد در موقعیت ژئواستراتژیک دروازه کشور با مرزهای اروپا قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی اقتصادی مربوط به موضوع لجستیک و حمل و نقل را به یکی از مهمترین کسب و کارهای محوری این منطقه تبدیل کرده است که صنایع مختلف وابسته به لجستیک، امروز در منطقه در تسهیل تجارت خارجی کشور با اروپا را عهده دار است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: از سوی دیگر وسعت اراضی در اختیار و برخورداری از حق آبه کشور از رودخانه مرزی ارس، اراضی وسیع را در این منطقه برای کشاورزی و دامپروری مستعد کرده است.

وی با بیان این که سرمایه گذاری‌های مختلفی از گذشته در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی و دامپروری صورت گرفته است گفت: در برنامه‌های جدید جهش تولید موضوع کشاورزی و دامپروری می‌تواند محرک تولید در کشور باشد.

عبدالرحیمی افزود: سازمان منطقه آزاد ماکو در پی توسعه سرمایه گذاری‌ها در بخش کشاورزی به صورت صنعتی با حضور هلدینگ‌های بزرگ کشور است که اکنون مجموعه‌هایی از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در حال احداث دامپروری ۱۰ هزار راسی خود با بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این مجموعه است که می‌تواند منشاء تحول در این بخش باشد.

وی با بیان این که هلدینگ‌های دیگر نیز در بخش کشاورزی و دامپروری سرمایه گذاری‌های خود را در منطقه آغاز کرده اند اضافه کرد: امیدواریم با بهره برداری کامل از طرح بسیار بزرگ سد کَرَم آباد بتوانیم بهره برداری لازم را از شبکه‌های آبیاری این طرح در منطقه داشته باشیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به وجود سرمایه گذاران زیاد برای سرمایه گذاری در منطقه گفت: منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از قطب‌های تولید در بخش کشاورزی و دامپروری می‌تواند محصولات مورد نیاز داخل کشور را تامین کرده و هم صادرات به کشورهای منطقه داشته باشد.

عبدالرحیمی، بخش معدن را یکی دیگر از پتانسیل‌های منطقه آزاد ماکو بیان کرد و افزود: شناسایی پهنه‌های معدنی منطقه از طریق سازمان ایمیدرو در دست مطالعه است.

وی با اشاره به فعال بودن بیش از ۱۵ معدن در منطقه آزاد ماکو گفت: با توجه به این که معدن یکی از بخش‌های مهم در حوزه تولید و جهش تولید مطرح است، سازمان منطقه آزاد ماکو در پی تمرکز بیشتر در این حوزه در کنار کشاورزی است که علاوه بر جلوگیری از خام فروشی، افزایش تولید ناخالص داخلی را بیش از گذشته به همراه داشته باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به فعالیت‌های بخش صنعت اشاره کرد و گفت: هم اکنون در بخش صنعت ۱۲۰ واحد صنعتی در مقیاس‌های کوچک و متوسط در این منطقه فعالیت می‌کنند.

عبدالرحیمی به مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و افزود: بحث تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و همچنین تامین مواد اولیه را از جمله این مشکلات برشمرد.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی به علت تقاضای بیش از اندازه‌ای که هم اکنون در داخل کشور برای تولید داخل ایجاد شده، با محدودیت تامین مواد اولیه در داخل مواجه شده اند که اگر ظرفیت‌های تولیدی آن بخش‌ها در کشور افزایش یابد، جهش تولید را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو تعامل با نظام پولی و بانکی کشور را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی یکی از اقدامات برای رفع این مشکلات برشمرد و گفت: در حوزه‌های صدور مجوز و اجازه نامه ها، تولید کننده باید با حداقل دیوان سالاری مواجه باشد.

وی افزود: منطقه آزاد ماکو در سریعترین ممکن کارهای اداری مربوط به موضوع تولید (چه تولیدی‌های موجود و چه تولیدی‌هایی که سرمایه گذاری جدیدی را می‌خواهند آغاز کنند) را در دستور کار دارد.

عبدالرحیمی گفت: مجوزها برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه آزاد ماکو در حداقل زمان ممکن نسبت به سرزمین اصلی و حتی دیگر مناطق آزاد انجام می‌شود.

وی لوازم خانگی، صنعت پوشاک، صنایع پزشکی، دندان پزشکی و صنایع معدنی از جمله صنایع فعال در منطقه آزاد ماکو ذکر کرد و افزود: ظرفیت اسمی و عملیاتی هر یک از این واحدها متفاوت است.

عبدالرحیمی با بیان این که واحدهای تولیدی با فاصله حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصدی ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند گفت: این موضوع حکایت از آن دارد که ظرفیت‌های خوبی برای جهش تولید در منطقه و در این واحدها وجود دارد مشروط بر این که موانعی که باعث فاصله میان ظرفیت اسمی و عملیاتی شده برطرف شود.

وی به مجموعه تولید صنعتی بزرگ پتروشیمی پردیس آذربایجان اشاره کرد و افزود: هم اکنون همه مراحل آماده سازی از جمله مسایل زیرساختی برای استقرار این واحد انجام شده و نیازمند تامین ۲ میلیارد دلار اعتبار است که مذاکره با طرف‌های خارجی فعلا به تعویق افتاده و در پی آن هستیم که از طریق صندوق توسعه ملی این اقدام را انجام دهیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: اگر بتوانیم به صورت مرحله به مرحله با مشارکت و کنسرسیومی از بانک‌های داخلی و کمک صندوق توسعه ملی، تامین مالی و سرمایه‌ای این واحد تولیدی را دنبال کنیم، برای تولید و جهش تولید بسیار موثر خواهد بود.

وی با بیان این که تقویت تولید داخل در دستور کار اصلی مناطق آزاد است گفت: باید از واحدهای تولیدی حمایت و پشتیبانی اداری کنیم.

عبدالرحیمی گفت: وظیفه خود می‌دانیم که تا حل مسئله سرمایه گذار و تولید کننده پا به پای آن‌ها باشیم.

صادرات قطعی ۱۲۶ میلیون دلاری از منطقه آزاد ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از افزایش ۱۰۵ درصدی ارزش صادرات از منطقه آزاد ارس در طول سال ۹۸ خبر داد و گفت: صادرات قطعی ۱۲۶ میلیون دلاری از منطقه آزاد ارس طی سال ۹۸ انجام شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، محسن نریمان با اعلام این خبر گفت: صادرات ارس شامل سه بخش صادرات قطعی، صادرات مجدد و صادرات به سرزمین اصلی می‌باشد که در طول سال گذشت ۵۱۸ میلیون دلار صادرات از منطقه انجام گرفته است که نسبت به سال ۹۷ با رشد ۱۰۵ درصدی همراه بوده است.

نریمان افزود: صادرات قطعی منطقه آزاد ارس در سال گذشته ۱۲۶ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات ۸۶ میلیون دلاری سال ۹۷ رشد ۳۶ درصدی داشته است.

وی میزان صادرات مجدد منطقه آزاد ارس در سال ۹۸ را ۱۴۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: صادرات مجدد منطقه آزاد ارس نسبت به صادرات مجدد ۳۰ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته ۳۸۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ارزش صادرات این منطقه به سرزمین اصلی در سال ۹۸ را ۱۵۹ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: نسبت به صادرات ۱۱۴ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

نریمان در ادامه گفت: بر اساس صادرات قطعی انجام شده عمده این اقلام به کشورهای آذربایجان، ترکیه، فدراسیون روسیه، عراق، افغانستان، گرجستان، قرقیزستان ارمنستان قزاقستان و چین صادر شده است.

منابع:

وب‌سایت رسانه 7

وب‌سایت تحلیل بازار

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=7964