سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند نهایی شد

سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند نهایی شد

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای منطقه آزاد اروند گفت: با افزایش مزیت‌های صادراتی منطقه آزاداروند استانداردهای جهانی خوبی برای صادرات کالاهای تولید فناوری داخل کسب می‌شود که در همین راستا سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند نهایی شد.

سیدعلی موسوی معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای منطقه آزاد اروند ظهر روز 29 مهر 99 در گفت وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهارکرد: سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند با بهره‌گیری از اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز بیست‌ ساله کشور، برنامه‌های توسعه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قوانین و مقررات مناطق آزاد، و همچنین سند توسعه صادرات کشور در کنار سندتوسعه صادرات مناطق آزاد تهیه و در حال نهایی شدن است.

وی افزود: چارچوب کلی این سند در بخش تحلیل وضعیت موجود، بررسی بازارهای خارجی همجوار و راهبردهای توسعه صادرات است که در نهایت با بیان برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نسبت به تعیین مسیر توسعه صادرات در منطقه آزاد اروند از بندر خشک شلمچه، بندر آبی آبادان و خرمشهر را طراحی می‌کند.

موسوی به بررسی وضعیت موجود و گذشته و برنامه‌ریزی جامع برای تکیه بر توانمندی‌های کالایی منطقه در این سند اشاره کرد و گفت: تلاش بر این است که مخصوصاً در بخش شیلات، خرما، صنایع پایین دستی پتروشیمی، صنایع فلزی، شیمیایی، پلیمری، همچنین غذایی،بهداشتی و دارویی بتوانیم به نقطه عطفی در منطقه برسیم.

معاون توسعه سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند تکیه این سند اتاق‌های بازرگانی صنایع و کشاورزی اتاق تعاون خرمشهر و آبادان است و محور اصلی بخش خصوصی، فعالین اقتصادی، صادرکنندگان، بازرگانان و صنعتگران صادرات‌گرا هستند.

منطقه آزاد اروند حلقه اتصال کریدورهای صادراتی کشورهای جنوب به شمال ایران است

موسوی گفت: بدنبال این هستیم در این سند، منطقه آزاد اروند را به دلیل داشتن زیر ساختار مناسب لجستیکی، حمل و نقل اسکله، فرودگاه، راه آهن، پایانه‌های صادراتی بارانداز، انبارهای سرپوشیده و روباز، برای ایجاد کریدورهای صادراتی جنوب به شمال و متصل کردن شمال، به کشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب به حوزه کشورهای سی آی اس به عنوان شرکای تجاری‌مان به هم متصل کنیم.

منطقه آزاد اروند استانداردهای جهانی خوبی برای صادرات کالاهای تولید فناوری داخل داراست

وی افزود: منطقه آزاد اروند ازظرفیت‌های قانونی، ژئوپلتیکی خوبی برخوردار است و زیرساخت‌های لجستیکی با استانداردهای جهانی و توانمندی‌های خوبی دارد به دنبال این هستیم این منطقه به عنوان قطب تولید و صادرات کالاهای واسطه‌ای و نهایی با تکیه بر فناوری در بین مناطق آزاد باشد و دروازه صادرات کالاهای تولید داخل، ترانزیت کالا به سایر کشورها مخصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس و بزرگترین شریک تجاری‌مان کشور عراق داشته باشیم.

معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند اظهارکرد: مهمترین ماموریت‌هایی هم که ما در منطقه آزاد در بخش صادرات دنبال میکنیم صادرات مجدد و توسعه ترانزیت است تا رویکرد صادراتی را در واحدهای تولیدی نهادینه کنیم و کاهش تصدی‌گردی در جهت روان‌سازی فعالیت‌های صادرکنندگان برون سپاری شود و حداکثر فعالیت را در منطقه داشته باشیم.

جذابیت صادرات با افزایش مزیت‌های و مشوق های صادراتی در منطقه آزاد اروند

موسوی افزود: همچنین با تعامل سازنده با نهادهای موثر، تشکل‌ها و مخصوصا اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف بتوانیم در امر صادرات تسهیل ایجاد کنیم و رویکردمان رویکرد سازنده‌ای باشد و جذابیت صادراتی محصولات‌مان را از طریق افزایش مزیت‌های صادراتی نسبت به بازار داخلی برای صادرکنندگان و کشورهای مقصد صادراتی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به مشوق‌های صادراتی بیان کرد: ایجاد مشوق‌های صادراتی از جمله یارانه‌های نمایشگاهی، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری، آموزش‌های کاربردی، ایجاد یارانه‌های حمل و نقل، ایجاد زیرساخت‌های لازم و اعطای تسهیلات به بخش خصوصی جهت ایجاد تاسیسات زیربنایی حمل و نقل از جمله برنامه‌هایی است که ما در این سند توسعه صادرات در نظر گرفته شده است.

حمل کالای صادراتی از طریق خطوط هوایی فرودگاه آبادان

معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند اظهار کرد: راه اندازی کارگاه کاربرد و ارسال حمل کالای صادراتی از طریق خطوط هوایی فرودگاه آبادان است از جمله موارد بررسی شده در این سند است که خوشبختانه به توافقات خوبی هم با هواپیمایی کارون در این زمینه رسیدیم.

وی گفت: بهره‌گیری از توان انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در کنار آن اتاق‌های مشترک بازرگانی عمان، ایران-کویت، ایران- عراق در سند توسعه حضوری پرنگ برای اتصال منطقه آزاد به کشورهای مقصد صادراتی خواهند داشت.

صادرات منطقه آزاد اروند در ۶ ماه نخست سال به ۱۵۵ درصد رسید

وی در خصوص عملکرد صادراتی کالای غیرنفتی از منطقه آزاد اروند به کشور عراق را در ۶ ماهه سال ۹۹ در مقایسه با ۶ ماهه سال ۹۸ اظهار کرد: مسلماً با همه‌گیر شدن ویروس کرونا و شیوع بیماری، مرز تجاری شلمچه به عنوان مجهزترین بندر خشک صادراتی ایران مانند سایر مرزها به مدت چهار ماه تعطیل شد. سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به نقش حاکمیتی خود زیرساخت‌های لازم بهداشتی از جمله گیت‌های نفرو، کامیونی و دستگاه ضدعفونی در مرز ایجاد کرد.

موسوی گفت: مکاتبات متعدد و پیگیری را به جلسات مستمری که با طرف عراقی، وزارت امور خارجه و صمت، سفیر ایران در عراق داشتیم بعد از پیگیری مستمر بعد از چهار ماه تعطیلی در تیرماه ۹۹ مرز تجاری شلمچه رسما بازگشایی شد و صادرات کالا و خدمات مجدد توسط تجار، بازرگانان، صنعتگران و تولیدکنندگان آغاز شد.

وی بیان کرد: آغاز مجدد تبادل تجاری بین کشورمان و کشور عراق باعث از سرگیری فعالیت‌های شرکت‌های لجستیکی و کارگران تخلیه و بارگیری، حمل و نقل شد در این مدت چهار ماه تعطیلی مرز تجاری شلمچه صادرات در منطقه آزاد اروند تعطیل نشد و از طریق جایگزین کردن بنادر آبی خرمشهر آبادان صادرات به کشور عراق قطع شد و در حال انجام بود

موسوی عنوان کرد: مسلماً تعطیلی مرز تجاری شلمچه تاثیر زیادی بر عملکرد صادرات منطقه داشت و علیرغم تمام این محدودیت‌ها و مشکلاتی در تیر، مرداد و شهریور مرز تجاری شلمچه در کنار فعالیت ۶ ماهه بندر خرمشهر، قریب ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی به کشور عراق انجام شد که در مقایسه با سه ماهه تیر، مرداد و شهریور سال ۹۸ فعالیت مرز شلمچه و ۶ ماهه ۹۸ بندر خرمشهر که بیش از به ۲۳۵ میلیون دلار صادرات صورت گرفت و در مجموعاً صادرات از طریق مرز تجاری شلمچه، بنادر خرمشهر و آبادان ۱۵۵ درصد رشد داشته است.

توسعه-صادرات-منطقه-آزاد-اروند
توسعه-صادرات-منطقه-آزاد-اروند

منبع » فارس

1 دیدگاه ها

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=9524