توسعه تعاونی ها در مناطق آزاد برای محقق کردن عدالت اجتماعی

توسعه تعاونی ها در مناطق آزاد برای محقق کردن عدالت اجتماعی

معاون فرهنگی، اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌گوید به دنبال ایجاد «شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی» در مناطق آزاد کشور هستیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی حسین زاده‌یزدی در اولین نشست تعاونی‌ها و مناطق آزاد که با حضور جمعی از مدیران مناطق آزاد و اندیشمندان حوزه تعاون و اقتصاد محلی در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، تاکید کرد: ما به دنبال الگویی از مناطق آزاد هستیم که بتوانیم آن را به نفع مردم منطقه در درجه اول و مردمان سرزمین اصلی استفاده کنیم. رئیس این نشست با دعوت از صاحب نظران برای کمک به ارائه برنامه‌ها بر اساس رویکرد عدالت محوری در مناطق آزاد اظهار داشت: ابزاری که ما بر اساس «عدالت اجتماعی» با مشورت استادان و پژوهشگران به آن رسیده‌ایم ایجاد «شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی» است.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، هم در مورد لزوم ارائه مشوق‌ها و مزیت‌های خاص برای ایجاد تعاونی‌ها در مناطق آزاد راهکار‌هایی مطرح کرد. احمد جمالی با بیان اینکه وجه غالب مناطق آزاد عمدتا اقتصادی بوده است و به وجه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پرداخته نشده است، افزود: در دهه ۹۰ میلادی، مسائل اجتماعی کشور‌ها در کنار مسائل اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و در توافق نامه‌ها و سطوح بین المللی به آن پرداخته شد، اما متاسفانه در کشور ما به ابعاد اجتماعی و به صورت خاص‌تر حوزه تعاونی‌ها کمتر توجه شده است.
به گفته جمالی در مناطق آزاد ایران کمتر از یک درصد واحد‌های تولیدی و شرکت‌های ثبت شده، تعاونی‌ها هستند و این نشان دهنده کم توجهی به این حوزه است. معاون اقتصاد سازمان گفت باید مشوق‌ها و مزیت‌های خاص برای تعاونی‌ها تعریف کنیم و بازبینی در قوانین و مقررات این مناطق داشته باشیم.
در ادامه این نشست، محمد فرزاد میرزایی قلعه، مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه مقوله تعاون یک حمیّت و تفاهم جمعی برای اقدامات اقتصادی است که می‌بایست در جهت آرمان‌ها و رویکرد‌های جمعی جامعه تبیین شود.
حجت الاسلام سید امین موسوی نیز در ادامه بابیان اینکه باید تعاون را تجلی و نمود مقابله با طاغوت محارب در حوزه اجتماعی دید، افزود: مقام معظم رهبری (مدظله) در بحث جهاد، جهاد کبیر را به معنای پیشرفت مطرح می‌کند و آن را در ابواب ثلاثه خود در ۵-۶ رویکرد جدید مطرح فرموده اند و فضای جدیدی را در حوزه تعاون ایجاد کرده اند.
در ادامه این نشست، پژوهشگر برنامه‌ریزی توسعه در این نشست از مناطق آزاد به عنوان پیشران‌های سرزمین اصلی نام برد و گفت: مناطق آزاد می‌توانند مدیریتی در اقتصاد ملی داشته باشند که باید با مشارکت مردم انجام شود.
خسرو نورمحمدی، افزود: مناطق آزاد با ارتباط با کشور‌های فرامرزی و رصد مسائل و مشکلات آن‌ها می‌توانند مدیریت فرصت داشته باشند و این توسعه اقتصادی و اشتغال در کشور را به همراه خواهد داشت.
مرتضی گنجی، پژوهشگر حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی نیز در این نشست پیش نیاز شرکت‌های تعاونی را وجود سطح قابل توجه سرمایه‌های اجتماعی دانست.
توسعه تعاونی ها در مناطق آزاد برای محقق کردن عدالت اجتماعی
توسعه تعاونی ها در مناطق آزاد برای محقق کردن عدالت اجتماعی

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=11041