ترخیص کالا از مناطق آزاد موجب تحریک تقاضای ارز می‌شود

ترخیص کالا از مناطق آزاد موجب تحریک تقاضای ارز می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: گزارشی به ما رسیده مبنی بر اینکه معاون حقوقی رئیس جمهور پیگیر موضوع ترخیص کالا از مناطق آزاد هستند که این موضوع نگران کننده است زیرا منجر به تحریک تقاضای ارز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمدرضا پورابراهیمی امروز در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با ابراز نگرانی از موضوع ترخیص کالا از مناطق آزاد گفت: گزارشی به ما رسیده مبنی بر اینکه معاون حقوقی رئیس جمهور پیگیر موضوع ترخیص کالا از مناطق آزاد هستند که این موضوع نگران کننده است زیرا منجر به تحریک تقاضای ارز میشود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: از آنجا که بخش زیادی از مناطق آزاد از سرزمین اصلی جدا نیست تحقق این امر باعث تحریک تقاضای ارز میشود و لذا شاهد جریان جدیدی در کشور خواهیم بود و لذا بر این اساس با نرخ جدید ارز مواجه خواهیم شد.

پورابراهیمی گفت: بخش عمده‌ای از صادرکنندگان خوشنام درگیر تبعات ناشی از عملکرد صادرکنندگان با کارت بازرگانی یک بار مصرف شده‌اند لذا به نظر می‌رسد باید دستور ویژه‌ای درباره سیاست‌های ارزی، صادرات و موضوعات مرتبط با تمدید کارت های بازرگانی صادر شود ضمن اینکه معتقدیم که نباشد شرایطی بوجود آید که حتی یک دلار ارز صادراتی هم به کشور بازنگردد.

وی بیان داشت: برای بهره‌مندی صادرکنندگان از تسهیلات سرمایه در گردش باید صادرکنندگان از طریق سامانه سپیدار اقدام کنند اما به علت مشکلاتی که در این سامانه و مشکلات مرتبط با تصمیمات اخیر مربوط به حوزه صادرات تنها سه تا پنج درصد از صادرکنندگان توانسته‌اند از این سامانه استفاده کنند ضمن اینکه برای ادامه صادرات خود نیز دچار مشکل هستند.

این نماینده مجلس بیان داشت: بنابراین گزارش سامانه سپیدار براساس مفاد ماده یک بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال 98 در خصوص سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات در گردش صادراتی طراحی شده و صادرکنندگان از این طریق می‌توانند درخواست‌های خود برای دریافت این تسهیلات را از طریق این سامانه به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کنند.

انتهای پیام/

ترخیص-کالا-از-مناطق-آزاد
ترخیص-کالا-از-مناطق-آزاد

منبع » فارس

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=9370