تجربه مناطق آزاد در کشور پاناما

تجربه مناطق آزاد در کشور پاناما

مناطق آزاد پاناما

منطقه آزاد کولون در سال 1948 تاسیس گردید. این منطقه آزاد از نقطه ‌نظر اهمیت تجاری بعد از هنگ‌کنگ، دومین منطقه آزاد جهان محسوب می‌گردد. امروز بیش از 1600 شرکت با ابعاد مختلف و ملیت‌های متعدد در اوپن منطقه مستقر شده و از بازار پویای 500 میلیون ‌نفری آمریکای لاتین، کشورهای آمریکای مرکزی و کشورهای حوزه دریای کارائیب استفاده می‌نمایند. وضعیت استراتژیک کانال پاناما همراه با تسهیلاتی که پاناما جهت سرمایه‌گذاری ایجاد نموده است موجب گشته که منطقه آزاد کولون به مهمترین منطقه آزاد در نیمکره غربی تبدیل گردد.

این منطقه که در فضایی به وسعت 400 هکتار بنا شده است درواقع، مرکز لجستیکی بین‌المللی برای تجار جهان است. در سال 1996، نقل ‌و انتقالات تجاری منطقه به بیش از 11 میلیارد دلار شامل واردات، صادرات و صادرات مجدد رسیده است که رقمی تعجب‌آور برای کشوری است که تنها 2.5 میلیون نفر جمعیت داشته و تولیدات ناخالص داخلی آن 7.6 میلیارد دلار است. مهمترین جذابیت منطقه آزاد کولون عبارت است از آزادی تجار در واردات و صادرات مجدد، بدون پرداخت هرگونه عوارض و حقوق گمرکی، بدون هیچ‌گونه محدودیت‌های دولتی، موانع غیرتعرفه‌ای و غیره.
این مسئله موجب گشته که شرکت‌های فعال در این منطقه بتوانند از اروپا، خاور دور و ایالات متحده کالا وارد نموده و سپس به مشتریان خود در آمریکای لاتین صادر نمایند.

اهمیت کانال پاناما در تجارت بین الملل این کشور

وجود کانال پاناما که بی ‌شک مهمترین راه دریایی جهان است همراه با بنادر با اهمیتش موجب گشته که کالاها از سراسر جهان سریعاً به این منطقه وارد و سپس دارد ترخیص و در انبارها، آماده حمل مجدد شوند. شرکت‌هایی با بیش از یک میلیارد دلار سرمایه با کالاهای متعدد تا شرکت‌های کوچک و متوسط تنها با یک محصول، در این منطقه فعال می‌باشند. بسیاری از شرکت‌های چندملیتی با استفاده از تسهیلاتی که قوانین و مقررات پاناما برای سرمایه‌گذاران خارجی وضع نموده در این منطقه مستقر شده‌اند.

لازم به یادآوری است که دلار ایالات متحده به‌‌عنوان واحد پول رایج در پاناما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پاناما بانک مرکزی وجود ندارد و هیچ‌گونه محدودیتی جهت ورود و خروج ارز و انتقال سود به دیگر کشورها وجود ندارد. پاناما یکی از آزادترین نظام‌های تجارت جهانی را اتخاذ نموده و تسهیلات فراوانی جهت عملیات شرکت‌های بی‌نام و بخش خدماتی و بانکی ایجاد نموده است و از این نظر پاناما به‌‌عنوان بهشت مالیاتی معروف است. پاناما همچنین به‌‌عنوان مهمترین مرکز دریایی جهان معروف است. سالانه نزدیک به 14000 کشتی با بیش از 100 میلیون تن بار از کانال پاناما عبور می‌نمایند.
بیش از 1600 شرکت داخلی و خارجی در منطقه آزاد کولون مستقر شده‌اند. از این نظر، کولون نه‌تنها بعد از هنگ‌کنگ بزرگ‌ترین منطقه آزاد جهان است بلکه با وضعیت خاص جغرافیایی و در اختیار داشتن تسهیلات زیربنایی، پیشرفته‌ترین، سریع‌ترین و کاراترین شبکه توزیع کالا، به یک مرکز عظیم توزیع کالا در نیمکره غربی تبدیل شده است.

معافیت های مالیاتی مناطق آزاد پاناما:

  •  معافیت از مالیات بر فروش و تولید.
  •  معافیت از مالیات بر درآمد حاصل از عملیات با خارج از کشور.
  •  معافیت از مالیات و حقوق و عوارض گمرکی، نسبت به واردات کالا به منطقه آزاد کولون و یا صادرات مجدد از منطقه به دیگر کشورها.
  •  پایین‌تر بودن مالیات بر درآمد شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد از مالیات بر درآمد در پاناما.

مبادلات تجاری (واردات و صادرات مجدد) منطقه در سال 1997 به بیش از 11 میلیارد دلار رسید که نمایانگر رشدی معادل 15.6 درصد نسبت به سال 1996 می‌باشد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=6251