موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا با حضور رییس سازمان توسعه تجارت و هیات رسمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا پیمان پاک در مراسم امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه عزم دولت برای همکاری جدی است، اظهار داشت: طی چند ماه گذشته که ارتباطات ایران و روسیه نزدیک تر شده است هیات های تجاری بسیاری به دو کشور سفر کرده اند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های متعدد، خاطرنشان کرد: مسئله مهم و شاخص، علاقه مندی به ارتباط و همکاری با شرکت ها و بنگاه های اقتصادی میان دو کشور بود که ناشی از شناخت و معرفی توانمندی های کشورها است.

پیمان پاک با تاکید بر اینکه امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا می تواند توسعه روابط اقتصادی و تجاری را تسهیل و تسریع کند، تصریح کرد: آمادگی کامل داریم تا در کنار موافقتنامه، کارگروه مشترک تشکیل دهیم، تاکنون نیز فعالیت های مالی خوبی انجام شده و اقدامات لجستیکی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: همچنین آمادگی داریم تا با همکاری بیشتر در بخش کشاورزی، در زمینه امنیت غذایی اقدام کنیم زیرا رئیس جمهوری ایران نیز بر توسعه روابط با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دستور کار قرار دهد.

ایران تجربه زیادی در زمینه تحریم ها دارد

همچنین آندری اسلپنو وزیر تجارت اوراسیا با اشاره به افزایش تحرک در همکاری ایران با اتحادیه، تاکید کرد: موافقتنامه تجارت در گام نخست به صورت موقت به امضا رسید که بسیار مسیر را برای امروز هموار کرد.

بیشتر بخوانید: سند: لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

وی افزود: برخلاف اعمال تحریم های خارجی بر ایران و روسیه با عزم دو کشور سطح همکاری ها افزایش چشمگیری داشته است.

اسلپنو با تاکید بر اینکه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا به گسترش همکاری های آینده کمک بسیاری خواهد کرد، گفت: برنامه های بزرگی در زمینه حمل و نقل، مالی و کشاورزی و زمینه های دیگر وجود دارد که با حمایت های سیاسی کشورها به نتیجه خواهد رسید.

وی با تقدیر از تیم مذاکره کننده ایرانی، تصریح کرد: بدون تلاش و مدیریت رئیس سازمان توسعه تجارت ایران این مهم به این نتیجه نمی رسید.

وی تصریح کرد: ایران تجربه زیادی در زمینه تحریم ها دارد و ما بر این تجربه ارج می گذاریم.

پیش بینی تجارت 10 میلیارد دلاری تا پایان 1403 با اتحادیه اوراسیا

علیرضا پیمان پاک همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به بازار 500 میلیارد دلاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: زمینه برای توسعه صادرات کالاهای صنعتی، کشاورزی، تجهیزات پزشکی دارو وجود دارد و از سوی دیگر نیازهای نهادها و مواد اولیه روغن را وارد کنیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های تخصصی برای تعیین اقلام با تعرفه‌های صفر طی یکسال گذشته در مذاکرات حضور داشتند، تصریح کرد: اولین موافقتنامه چند جانبه‌ای است که به امضا رسیده است و می تواند تجارت حدود سه میلیارد دلاری سالانه را با افزایش چشمگیری مواجه کند.

پیمان پاک با اشاره به تجارت ترجیحی سه سال گذشته با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خاطرنشان کرد: این مدت نشان داد اگر موانع تعرفه‌ای رفع شود، ظرفیت توسعه وجود دارد و با ایجاد شناخت از محصولات دو طرف می توان دستاورد بسیاری را ایجاد کرد، همچنین مشکلات بانکی، ضمانت نامه ای و بیمه ای نیز رفع شده است.

وی تاکید کرد: نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا 10 میلیارد دلار تجارت را افزایش خواهد داد و افق روشنی را پیش روی ایران قرار می‌دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اقتصاد پایداری برخوردار هستند، گفت: با بازارهای قابل پیش‌بینی مانند این کشورها می‌توان قرارداد خوبی در زمینه‌های مختلف به امضا رساند که بر تجارت تاثیر مثبتی می‌گذارد.

وی تاکید کرد: البته تولید باید به گونه‌ای باشد که دچار کمبود کالا در داخل کشور نباشیم که ممنوعیت صادرات را به دنبال داشته باشد بلکه تجارتی مبتنی بر تولید را در دستور کار قرار دهیم.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (نام کوتاه: EAEU) یک اتحادیه اقتصادی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند. معاهده تشکیل این اتحادیه در ۲۹ می ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویه ۲۰۱۵ عملاً اجرا شد. ایده تأسیس فضای واحد اقتصادی موجب شد رؤسای جمهور روسیه، بلاروس، قزاقستان توافقنامه ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در سال ۲۰۱۴ امضاء کنند که در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ اجرایی شود.

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا
موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

منبع: تسنیم

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=11638