ابراهیم رزاقی: مونتاژ قطعات در مناطق آزاد خوشحالی ندارد

ابراهیم رزاقی: مونتاژ قطعات در مناطق آزاد خوشحالی ندارد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: متأسفانه در برخی مناطق آزاد، قطعات را به هم مونتاژ می‌کنند، اسمش را هم تولید می‌گذارند و خوشحال هم هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی در با برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری اظهار کرد: هدف از ایجاد مناطق آزاد در ایران توسعه صادرات و تولید بود، اما در حال حاضر این مناطق به مراکز واردات تبدیل شده‌اند.

وی افزود: این مناطق به پایگاه‌هایی برای واردات کالاهای کشورهای همسایه تبدیل شده که این روند به جای کمک به تولیدات صادرات محور، تأثیر تخریبی بر اقتصاد ایران خواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از عدم حمایت کامل دولت از مناطق آزاد تصریح کرد: وقتی دولت از این مناطق حمایت نکرده پس اضافه کردن مناطق آزاد کار بیهوده‌ای است، چراکه هنوز اهداف اصلی از ایجاد این مناطق محقق نشده ضمن اینکه هزینه ایجاد مناطق جدید را هم مردم باید بپردازند.

رزاقی با بیان اینکه طبق تحقیقات مجلس، ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه ایران دست دولت است و می‌تواند هر کاری با آن انجام دهد گفت: متأسفانه بودجه‌ای که برای بیماری کرونا اختصاص داده شده را صرف کار دیگری می‌کنند چه برسد به مناطق آزاد لذا همه این مسائل (مانند ایجاد مناطق آزاد) برای سوء استفاده و رانت خواری یک عده است.

وی با اذعان به عدم موفقیت مناطق آزاد کشورمان اظهار کرد: مناطق آزاد در کشورهای توسعه یافته به عنوان مرکز تولید صنعتی شدن آن کشورها شناخته می‌شوند اما متأسفانه دولتهای ما اعتقادی به مناطق آزاد به این شکل ندارند.

کارشناس مسائل اقتصادی مونتاژ قطعات در مناطق آزاد به اسم تولید را مایه تأسف خواند و گفت: متأسفانه در برخی مناطق آزاد، قطعات را به هم مونتاژ می‌کنند و اسمش را هم تولید می‌گذارند و خوشحال هم هستند درصورتیکه تولید فرآیند خاص خودش را دارد و محدود به مونتاژ کردن قطعات لوازم نمی‌شود.

رزاقی در رابطه با دلیل اینکه مردم ایران به جای تولید، سراغ واردات و صادرات می‌روند گفت: تولید در ایران نهایتاً ۱۵ تا ۲۰ درصد سود دارد و به دلیل نظارت‌های دقیقی که هم می‌شود باید مالیات را پرداخت، اما این مسائل درباره صادرات و واردات صدق نمی‌کند و به همین دلیل هم افراد بیشتر به این سمت روی می‌آورند.

وی در بخش دیگر این برنامه به اختلاف طبقاتی اشاره و بیان کرد: عده خاصی به شدت سود می‌کنند و مالیات هم نمی‌دهند، اما عده‌ای هم در فقر و محرومیت به سر می‌برند؛ اینها مردم را از نظام ناامید می‌کند و عامل اصلی این مسائل هم رئیس جمهورها، دولت‌ها، مجلس‌ها و نمایندگان هستند.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهارکرد: با همه این مسائل اما مهم این است که دولت اولویت مسائل اقتصادی را در چه حوزه‌ای می‌بیند؟ ایجاد مناطق جدید و یا توسعه اشتغالزایی و رفع فقر از مردم؟!

 

مونتاژ-قطعات-در-مناطق-آزاد-خوشحالی-ندارد
مونتاژ-قطعات-در-مناطق-آزاد-خوشحالی-ندارد

منبع » رادیو گفت و گو

1 دیدگاه ها

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=9457