بودجه سال 99 مناطق آزاد

بودجه سال 99 مناطق آزاد

در تحلیل بودجه سازمان‌های مناطق آزاد، تمرکز بررسی بر این موضوع است که عمده درآمدها و هزینه های مناطق آزاد شامل چه اقلامی است و اینکه چه میزان با اهداف تاسیس مناطق آزاد انطباق دارد.

ارقام جدول زیر نشان می‌دهد در لایحه بودجه سال 1399 درآمدها با رشد 20 درصدی و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (فروش زمین، ساختمان و تأسیسات و سایر دارایی‌ها مانند سهام) با رشد 2 / 15 درصدی نسبت به قانون بودجه سال 1398 مواجه است.

این صفحه را مشاهده کنید: بودجه مناطق آزاد

در سمت مصارف نیز هزینه ها دارای رشد 20 درصدی بوده و تملک دارایی‌های سرمایه ای شامل طرح‌های عمرانی نسبت به سال قبل تغییری نداشته‌اند.

گفتنی است، تحلیل و ارزیابی قابلیت تحقق منابع ومصارف سازمنهای مناطق آزاد، نیازمند اطلاع از جزئیات هر یک از اقلام منابع و مصارف بودجه سازمانهای مناطق آزاد است که متأسفانه در لایحه بودجه ارائه نشده‌اند.

همانطورکه در جدول زیر مشخص است، برای سال آینده حدود 1290 میلیارد تومان درآمد، 400 میلیارد فروش اموال، 2500میلیارد فروش اوراق و 1200 میلیارد عوارض به عنوان منابع لحاظ شده است.

همچنین در سال 99 هزینه‌های مناطق ازاد نزدیک به1000 میلیارد تومان بوده و در این سال 3600 میلیارد تومان نیز بابت تملک دارایی سرمایه‌ای صرف خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به 50 درصد از جزئیات اقلام سمت منابع (بخش‌هایی از درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و عوارض ورود کالاهای تجاری از مسیر منطقه به سرزمین اصلی) مواردی نیست که جزو ماموریتهای اصلی تاسیس و ایجاد مناطق آزاد (در ماده1) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی باشد.

( براساس صورتهای مالی سازمانهای مناطق آزاد در سال 1396، درآمد حاصل از فروش زمین و مستحدثات و همچنین درآمد حاصل از عوارض ورود کالا به عنوان درآمد عملیاتی سازمان لحاظ می‌شود.)

اگر چه در سمت مصارف هزینه های عمرانی و توسعه منطقه‌ای سهم عمده‌ای دارد ولی این منابع نیز از محل واردات و عوارض‌های متعدد اخذ شده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

https://wikifreezones.com/?p=6560